Hvert år utarbeider skolene en rapport om tilstanden i opplæringen, som skal ta for seg både læringsresultater, frafall og læringsmiljø. I skoleåret 2014/2015 oppnådde elever i Tromsø fortsatt gode resultater, og lå over landsgjennomsnittet på flere områder.

– Det er rett og slett veldig gode resultater, sier Støback Wilhelmsen.

Her er resultatene fra de nasjonale prøvene

Nasjonale prøver

Byrådet spesielt trekke fram de nasjonale prøvene for 8. og 9. trinn.

– Her ligger resultatene godt over gjennomsnittet. Det er veldig tilfredsstillende, og vitner om gode, motiverte og engasjerte lærere, sier byråd for utdanning Anna Amdal Fyhn (H).

I rapporten fremkommer det at kommunen ligger fra 0,1 til 0,2 poeng over landsgjennomsnittet på 8. og 9. trinn. Elever på 9. trinn scorer fra 0,3 til 0,4 poeng høyere enn de gjorde på tilsvarende prøver på 8. trinn.

– Det er jo fortsatt stor spredning i resultatene fra de ulike skolene, men alt i alt ligger vi godt an, sier Støback Wilhelmsen.

Les også: Tar et realt grep for realfagene

– Må starte tidlig

Selv om det er mye å juble for i årets rapport, er det ifølge Støback Wilhelmsen fortsatt rom for forbedring på flere områder.

– Vi ser blant annet at det fortsatt er veldig mange på ungdomsskolenivå som har behov for spesialundervisning i ulike fag. Det kommer av at det ikke tilrettelegges godt nok tidlig i skolegangen til elevene, og det er noe vi må jobbe mer med.

Amdal Fyhn er enig i at det er viktig å fange opp elevene tidlig, og mener at nøkkelen er å gi tilpasset undervisning allerede på barneskolen.

– Det burde settes inn flere ressurser på så tidlig som på 1. og 2. trinn, sånn at vi unngår at elevene sliter når de kommer opp på ungdomsskolenivå.

Les også: Ga pengestøtte til byens skolekorps

Fortsatt mye mobbing

I elevundersøkelsen blir elevene bedt om å rangere læringsmiljøet fra 1–6 på ulike områder, der 1 er dårligst og 6 er best. Spørsmålet «Har du blitt mobbet på skolen de siste månedene?» ga et snitt på 4,3 i kommunen. Selv om det avviker lite fra landsgjennomsnittet på 4,4, er det ikke godt nok ifølge Støback Wilhelmsen.

– Tromsø har lenge slitt med mobbing på flere av skolene, og vi ligger ikke spesielt godt an nå heller, sier han.

Amdal Fyhn forteller at det i fjor ble vedtatt en strategiplan mot mobbing i barnehage og skole. Hun håper og tror at planen vil gi gode resultater om ikke lenge.

– Det som tar tid nå er at planen må tilpasses de ulike skolene. Forhåpentligvis vil tiltaket ha positiv innvirkning på neste års statistikk.

Les også: - Digital mobbing var verst

Viktig undersøkelse

Støback Wilhelmsen ønsker ikke en konkurranse der noen av skolene henges ut for dårlige resultater, og mener man må fokusere på det overordnede målet med de nasjonale prøvene og elevundersøkelsen.

– Poenget tilstandsrapporten er jo at skolene, foreldrene og politikerne skal få vite hva som fungerer og hva som ikke gjør det, slik at vi kan lære av det.

Les også: Tromsøskolen bør få 40 nye lærere

Fagereng skole, sammen med Lunheim skole og Slettaelva skole, kommer best ut på mobbestatistikken. Disse skolene har et snitt på 4,9, som er 0,2 poeng bedre enn det nasjonale snittet. Verst er Brensholmen skole med et snitt på 4,3. Foto: Eline Tylden
Grønnåsen skole fikk mange nye elever på grunn av oppussingen på Sommerlyst skole. Til tross for omveltningene scorer begge skolene høyt, spesielt når det kommer til arbeidsforhold og læring, trivsel og motivasjon. Det er også lite mobbing på disse skolene. Foto: Brage Lien
Brensholmen skole kommer dårligst ut på flere områder i undersøkelsen av læringsmiljøet på skolene. Snittet var 4,0, 4,3 og 3,60 poeng på henholdsvis områdene trivsel, mobbing og motivasjon. Tallene gjelder for 5.–7. trinn. Foto: Jan-Tore Mortensen