Vil forby burka og niqab

Kristoffer Kanestrøm og Bjørn-Gunnar Jørgensen tar til orde for et forbud som betyr at kvinner iført en burka eller niqab skal nektes betjening på et offentlig kontor. Foto: Marius Hansen

Frp-erne Kristoffer Kanestrøm og Bjørn-Gunnar Jørgensen mener kampen mot radikal islamisme er like viktig som den mot nazismen.
DEBATT: Syns du burka og niqab bør forbys?

Peter Reinholdtsen

Publisert: 25.02.2010 kl. 09:04

– Denne kampen er vår tids viktigste for frihet. På samme måte som liberale krefter vant mot kommunismen og nazismen, så må liberale krefter ta opp kampen mot radikal islamisme, sier tospannet fra Frp.

De har vært pådrivere i eget parti og skal ha sin del av "æren" for den nasjonale debatten som nå herjer. Kommunestyrerepresentantene mener det bør innføres et lokalt forbud mot burka og niqab.

Ufrihet

– De heldekkende plaggene er i seg selv kvinneundertrykkende. De er symboler på hvordan kvinner systematisk av sine menn blir behandlet som andrerangs mennesker, sier Bjørn-Gunnar Jørgensen.

De mener plaggene representerer ufrihet og fravær av retten til å bestemme over ens eget liv. Den slags ønsker de ikke i Tromsø.

– Vi burde gjøre som Frankrike vurderer, og det er å innføre et forbud mot burka og niqab i det offentlige rom. Det betyr at en kvinne som bærer ett av disse plaggene eksempelvis vil bli nektet betjening på et offentlig kontor, sier Kristoffer Kanestrøm.

– Ikke frihavn

Frp-erne tar utgangspunkt i klassiske liberale verdier som frihet, liket og brorskap når de skal bekjempe islamismen og dens vesen som de mener spesielt disse to plaggene er et utslag av.

– Motstandere av grunnleggende menneskerettigheter skal ikke ha en frihavn i Tromsø. Vi må derfor forby burka og niqab, på skoler og ellers i det offentlige rom, sier de to.

Diskuter denne saken

Innsendt av Drummer 03.03.2010 09:56:14 Varsle!

La oss si det slik med ett eks...

Jeg jakter på serial killers, og finner ut att de alle bruker bukser,
skal jeg da forby buksene eller skal jeg gjøre dem like for loven
og forby og "straffe" den onde drapsgjerning i seg selv...

Innsendt av Samira 02.03.2010 10:41:32 Varsle!

Det finnes menn som undertrykker kvinner ja, det finnes også menn som tvinger kvinner til å dekke seg, uansett religion og etnisk tilhørighet. Hva da med de kvinnene som ønsker å dekke seg til, mener dere at de er undertrykte? Jeg er norsk konvertitt, og det var mitt valg å dekke meg til, ingen tvang meg. Jeg nekter å være som andre; undertrykt mote og klær, der ingenting er levnet til fantasien. Hva er egentlig problemet med at vi dekker vår pryd? Er vi en trussel for dere kvinner som hyler om at hijaben er undertrykkende? Det går faktisk an å spørre oss om hvorfor vi dekker oss. Dere menn som mener at muslimske kvinner må frigjøres fra hijaben og vise mer hud, hvorfor? Er det ikke noe galt med samfunnet i dag, når avisen kan trykke tre nesten nakne kvinner og ingen reagerer, men når en kvinne dekker til kroppen og håret så er det helt grusomt! Vi skader ingen med å dekke oss til, og det er faktisk en menneskerett vi har; å bestemme over egen kropp.

Innsendt av Erik 02.03.2010 13:11:08 Varsle!

Nei, jeg tror at dekker dine selv opp er typisk for muslimske kvinner, og vi ikke ønsker at muslimske oppførsel her og heller ikke din religion. De fleste tror at du ikke er velkommen her, og de forstår ikke hvorfor dere er her og ikke i et land der det er vanlig å dekke deg selv opp.

Innsendt av TG 01.03.2010 13:46:11 Varsle!

Jeg er helt enig, vi burde forby bruk av både burka og niqab her i landet. Hijab er greit nok, men kvinneundertrykkende heldekkende plagg skal vi ikke ha her i landet.

Innsendt av Erik 01.03.2010 13:32:58 Varsle!

Jeg er fra Tyskland og jeg flyttet til Norge på grunn av de mange problemene med muslimer og andre innvandrere. Tyskland er ikke vårt hjem lenger, og min gamle landet gjorde store feil å være tolerant mot ikke - tolereant mennesker. Muslimene vil aldri bli integrert i norsk kultur fordi de ikke vil bli integrert.

ved siden av dette jeg virkelig ikke forstå hvorfor de bære burka og niqab. Gud skapte kvinnen som en vakker skapning, og hvorfor du må skjule dette? Den eneste grunnen er at de ikke stoler på muslimsk mann. De kan ikke holde hendene borte fra kvinner.

Jeg at virkelig det her ikke vil skje det samme som i Tyskland, Belgia, Nederland og mange andre land.

beklager for mitt dårlig norsk, men jeg prøver å gjøre mitt beste for å integrere fullstendig i den norske kulturen.

Erik

Innsendt av Ellen 01.03.2010 09:53:35 Varsle!

Hijab (tørkle) er ikke noe problem. Da jeg vokste opp på landet på 50-tallet brukte kvinnene tørkle. Det er det heldekkende over ansiktet som ikke kan godtas, fordi man ikke har noen kontroll på hvilke banditter som skjuler seg bak.

Innsendt av Teo 01.03.2010 09:31:08 Varsle!

Det er bare å konstatere at muslimene er rørende opptatt av integrering !

Mer er det vel ikke å si, for alle som VIL, skjønner jo at det ligger langt andre årsaker bak enn de som hevdes.

Innsendt av Morten Hansen 27.02.2010 23:18:51 Varsle!

Islam er en religion som fortsatt befinner seg i middelalderen. I de landene hvor den praktiseres blir homofile steinet, hender kappet av tyver, folk blir halshugget, hengt osv. Invandrerne bør være velkomne i Norge, men på det premisset at de ikke danner sitt eget lille samfunn hvor slike holdninger får gro. Vi har jo nettopp blitt kvitt kristendommen og dens fordommer og det tok hundrevis av år. Nå må vi ikke importere religiøse fundamentalister til landet og sette samfunnsdebatten trehundre år tilbake i tid. Muslimene bør vite at om de følger Sharia lover så er de ikke velkomne i landet. Da kan de like gjerne bli der hvor de var. Men om de skulle bestemme seg for å møte den moderne verden og forlate middelalderen, bør de likedan vite at samfunnet og mulighetene er åpne for dem. Fremmede kulturer har mye bra å tilføre det litt kjedelige og homogene Norge: matkultur, musikk, kunst osv.

Innsendt av Lena M. 01.03.2010 11:10:47 Varsle!

Er helt enig i det du sier her, og det jeg ikke skjønner er at de flytter jo fra de ekstreme forholdene det er der nede, så jeg skjønner ikke hvorfor de vil ha de samme forholdene her oppe. Det er no en ting. Det at Normen konverterer over til muslim er hvert enkelt menneskes valg, og det skal de også bli respektert for, selv om for mange så kan man ikke fatte helt at kvinner går inn i en religion som er så fientlig mot kvinner. men det er deres sak, liker de og bli dominert av mennene så er det også demmes valg. Det er mange veier til Gud og det og finne Gud i sitt hjerte, og hvilken vei hver enkelte velger må få være opp til hver enkelt. vi har religioner her i norge som er mer ekstrem enn dem, når det kommer til tankekontroll osv osv osv... så vist de finner fred i koranen, så er det helt ok det. Men det jeg ikke skjønner er, at enkelte norske kvinner, ser fram til når de får mensen, for da slipper de og be 5 ganger pr dag. det har ei norsk muslifisert jenta sakt til meg. og da begynner jeg og undres om hvorfor gikk da hun inn i det muslimske?? når man konverterer over til en religion så gjør man jo det fordi at man elsker den, og da også det og be 5 ganger om dagen, vist bønnen er et slit, så undrer jeg meg over om muslim ikke er helt den religionen som de burde praktisere. men over til hidjab, før gikk kvinner med tørkle her i norge og det var da akseptert, det at motebildet har godt bort fra det, er en annen sak. men vist vi ser en norsk gammel kvinne bruke tørkle så er det helt ok, så hvorfor lage så mye oppstyr med at ungekvinner bruker det??? Trur vi må splitte her og se på hvorfor vi reagerer, Vi reagerer vell egentlig på at det er kvinner i en religion som er kvinnedømmende og som har strenge sharia lover, hadde de sakt at de er buddhister så hadde tørklet vært akseptert, for det er en livstil som er fredskapende, og ikke dømmende. Jo det er mange kvinner som ikke liker tørklet heller, fordi mennene i familien tvinger dem og gå med dem, men det er kvinner som går med dem fordi de er drita hakke peise lei av menn som glaner på kropp, pupper, hår osv osv for nytelsen sin skyld, de er lei av menn som ikke respekterer dem for den de er og i dagens press på kropp og slikt, så kan jeg skjønne at det er en lettelse og gå både i tørkle og de teltklærne demmes, (vet ikke hva det heter, men det ligner på telt) men en annen neggativ virkling på dette er det at kvinner i disse klærne slutter og bry seg om man har noen ekstra kg på magen osv,, og dette er jo ikke bra helsemessig, med tanke på hjerte og karesykdommer. selv kunne jeg godt ha tenkt meg og gå i de klærne når jeg beveger meg ute, ikke fordi at jeg har den tro, for det har jeg ikke, jeg er mer buddhist enn noe annet, men jeg tåler ikke uva og uvb stråler, og da hadde noen slike klær vært kjempe flott og bruke :)

Men selv om de ligger mer 600 år tilbake i sin religionsutvikling og vi føler at de tar vår utvikling mange 100 år tilbake i tid, og det faktum at kvinnene i den religionen har ikke tort og brenne sine bher, så kan vell vi som har kommet oss over religionens dømminger akseptere det tørkle. når det er det som får dem til og like seg selv bedre, så hvorfor ikke?? skulle bare ønske at jeg viste i mitt hjerte at alle de kvinnene som velger og gå med det, gjør det av fri vilje og ikke fordi mennene tvinger dem...

Jeg kjenner også muslimske kvinner som føler at de ikke kan pratisere fordi de ikke ønsker og be 5 ganger pr dag, de er også sunni muslimer, men de tørr ikke prate høyt om det i det muslimske miljøene fordi de er redd for represalier og de som har pratet høyt om det, har mistet mange vennener pga det. etter min mening så er de ekte. Gud som de kaller Allha han ser hva som er i hjertet, trur han heller vil ha bønn som er sakt ut fra hjertet sitt, enn bønner som er blitt tvunget fram. kan ikke tenke meg at bønnen rekker så høyt vist du tenker på alt annet du ønsker og gjøre istedefor og be...

men jeg synes at vi skal se på hvorfor vi reagerer så sterkt og ikke gå ut og være ekle mot de kvinnene som har valgt dette.

Innsendt av BIACK 27.02.2010 23:39:06 Varsle!

GODT SAGT, ENIG.!

Innsendt av Elvis Hitler 27.02.2010 21:51:19 Varsle!

Her er noen utvalgte sitater som forhåpentligvis gjør at man ser Kanestrøm og Jørgensens utsagt i et noe annet lys.

"Alle som går inn for sort flertallstyre i Sør-Afrika er forrædere av den hvite rase"
– Anders Lange

"... begge parter, NS og vi er i dag enige om en ting , Europa må reddes fra sovjetismen"
– Anders Lange

"...når en så belest og kunnskapsrik mann som Olaf Hoaas i sin tanke har kommet fram til slike konklusjoner om raseproblemet, så er det like berettiget som oppfordringer til å støtte negere som dreper og spiser opp misjonærer og andre uskyldige hvite i Afrika"
– Anders Lange

"Når imanene forkynner at nordmenn er vantro, får dette automatiske konsekvenser. Det betyr bl.a. at muslimene har plikt til ikke å betale skatt, at de kan stjele fra butikkene uten moralske skrupler og at de kan lyve"."
– Carl I Hagen på FRP's landsmøte i 1996

"Der jøder og arabere lever sammen, der muslimer og kristne bor, er det ingen fred og fordragelighet. Vi må sette navn på problemene. Men når vi gjør det, blir vi kalt rasister, men Frp er det mest antirasistiske partiet!"
– Øyvind Hedstrøm

"Jeg kan ikke se nødvendigheten av med viten og vilje å sette barn til verden som vi vet med sikkerhet vil komme til å koste samfunnet enorme summer i pleie, omsorg og utstyr"
– Kommune- og fylkeslistekandidat for Rennesøy FRP Charlotte B. Finnesand om handicappede. 2007

"Frp dekker de samme behovene som førte til dannelsen av Nasjonal Front i Frankrike... Utfra hva jeg har lest, er mitt inntrykk at Fremskrittspartiet ligger nært vårt eget parti."
– Jean-Marie Le Pen (Front National)

Innsendt av Ole Olsen 01.03.2010 19:09:25 Varsle!

har vel flere likhetstrekk enn dette du har funnet fra til.
muslimer og nazier samarbeidet godt under før og under krigen, så det å komme med uttalelser fra ANders lange holder ikke.

ALLE norske politikere skal ha som 1. prioritet det norske folk, det norske samfunn og de norske verdiene. Hva er vitsen med grenser , forskjellige flagg og språk om det ikke er noe vits i å ta vare på de ulike særpregene som finnes i denne verden ?

Jeg er ikke rasist eller motstander av raseblanding da jeg selv er gift med ei som er buddist og vi har fått barn sammen, men jeg er motstander av islam fordi denne religionen går ikke sammen med våre verdier. Det går det ikke an å skyve under ett teppe.

Innsendt av Elvis Hitler 02.03.2010 18:32:02 Varsle!

Anders Lange-sitatene sier jo noe om hvor dette partiet kommer fra. FRP's opphave er rasisme og nazisme i like stor grad som den såkalte liberalismen deres. Husk at det gikk meeeget tid fra den sørafrikanske apartheidregjeringens pengestøtte til Anders Langes Parti, og frem til Carl I Hagen tok over som leder for samme parti - og det sier jo ikke bare litt om hva slags menneske Carl er.

Sentrale FRP-ere samarbeidet forøvrig med nazister til langt ut på 90-tallet. Noen holdt det sikkert gående lengere enn det også men ble bare ikke avslørt.

Hvilke likhetstrekk mellom islam og nazisme er det du tenker på helt spesifikt?

Innsendt av Ole Olsen 02.03.2010 19:37:19 Varsle!

Både nazismen og islam fornekter demokrati, ytringsfrihet og religionsfrihet.
Nazismen og islam er jødefiendtlige og homofobe.

Er ikke sø nøye hva islam er. Vi vet at islam ikke går godt ilag med vårt verdisyn i Norge og med tanke på at vi tross alt skal ta vare på vår kultur og våre verdier, så bør islam forbys.

Innsendt av Adolf Presley 03.03.2010 18:33:24 Varsle!

Religionsfrihet?
"Fjern religionsfriheten i Norge. Dermed kan vi forby islam." -Ole Olsen

Demokrati?
"ALLE norske politikere skal ha som 1. prioritet det norske folk, det norske samfunn og de norske verdiene." -Ole Olsen

Homofobi?
"Jeg selv er gift med ei som er buddist og vi har fått barn sammen" -Ole Olsen
Så vidt meg bekjent er Dalai Lama langt fra komfortabel med homofili. Det er kanskje litt søkt å pålegge kona di meninger som Dalai Lama har, men du ser jo ut til å like generaliseringer så hvor for ikke.

LOL :D

Innsendt av Ole Olsen 27.02.2010 19:48:04 Varsle!

Dermed kan vi forby islam.
Det partiet som foreslår dette får min stemme.

Innsendt av realist 26.02.2010 16:40:41 Varsle!

Religion er kun et verktøy for undertrykkelse, og islam er den værste av alle religioner i så henseende, egentlig burde all religion forbys, det har ingen ting med folkeskikk å gjøre. man skal igrunn lete lenge før man finner noen som er slemmere og mer fodømmende mennesker enn de som er religiøse. det største paradokset er at de liksom tror på gud, men hvis du tropper opp i rettsalen og sier at du har handlet på vegne av gud eller allah, så blir du stemplet som gærning fordi at vi alle sammen vet at det finnes jo egentlig ikke noe gud eller allah....

Innsendt av Tanja Hassan 26.02.2010 21:34:25 Varsle!

Du hører vel ikke selv at innlegget ditt er like fordømmende som det du hevde at "religioner" er. At du er ateist og vil trompe ditt levevis på andre fordi du mener du har rett, er like ille som religiøs undetrykking - bare i din drakt: Siden du er lykkelig med å leve som du gjør, må vel alle andre det også. Så la oss forby alle valg som er annerledes enn dine. Fascistisk tankegang.

Innsendt av realist 27.02.2010 12:11:48 Varsle!

det er jo dere islamister som vil drepe de som ikke tror.... vi vanlige menesker vil jo bareleve i harmoni......ser på innlegget ditt at du føler deg tråkket på av at alle skal kunne ha frihet og du får behov for hevn , og gjør dette ved og gå såpass hardt ut med kallenavn som ateist og fascist.....du burde flytte fra norge og ned til araberland og se på hva du står for ditt svin... du stemmer sikkert SV også din undertrykker

Innsendt av Stein 27.02.2010 14:10:27 Varsle!

Du kaller deg "realist" men det virker på meg som om du er temmelig urealistisk og kanskje ikke vet så veldig mye om verden rundt deg. Kristne har til alle tider stått bak utrolig mye vold og faenskap, og selv den dag i dag utøves det vold og terror som en direkte følge av kristendommen og bibelen. Blant annet hevdet jo George W Bush at det var gud som befalte han å starte krigen mot terror. Canada hadde en aktiv kristen terrorgruppe så sent som på 1960-tallet. En av verdens mest aktive terrororganisasjoner National Liberation Front of Tipura er kristen. Den kristne geriljagruppen Lord's Resistance Army massakrerer mennesker den dag i dag. Voldelige rasistorganisasjoner over hele verden lener seg på bibelen. Abortmotstandere i USA har drept flere mennesker som en direkte følge av deres tro. Og hva med Nord Irland? Her er både okkupasjonsmakten (England) og flere lokale terroristorganisasjoner kristen.

Innsendt av realist 02.03.2010 01:49:46 Varsle!

Nå er du plutselig enig med meg i at religion ikke er bra alikevel..... uansett alle som dreper er mordere og ingen ting annet, uansett i hvilket gudenavn man måtte utføre udåden. alle som er villige til og begå drap pga av noe som står i en bok er gærne, alle som vil drepe sin egen datter fordi hun ikke vil gifte seg med den som familien har valgt er gærne mordere... alle som sprenger seg selv i lufta er gærne.... alle ekstremister er gærne [INNLEGGET ER FORKORTET AV NETTREDAKSJONEN PGA UPASSENDE INNHOLD]

Innsendt av Trond Trondsen 26.02.2010 14:30:32 Varsle!

Det var en rar kommentar...Jeg har selv sett kvinner i burka og niqab i Oslo og disse draktene er designet kun for å skjule kvinnekroppen, for å forhindre at arabiske menn skal bli kåte og voldta damene. Ekstremt undertrykkende for kvinner og har ingen plass i det Norske samfunnet! Hijab kan aksepteres, men er ikke overbevist at kvinnene velger dette selv.

Innsendt av Tanja Hassan 26.02.2010 21:38:49 Varsle!

Det som er undertrykkende er når andre skal fortelle deg hva du skal kle deg i og ikke. Hijab er for å "gjenkjennes som troende og få gå i fred" (Koranen). Pussig at troende kvinner formidler denne ideen videre til sine barn, dersom de føler den er så forferdelig undetrykkende. Kjenner DU noen muslimer og har snakket med dem om hva de føler om klesplagget sitt? Hvis ikke uttaler du deg på svært tynt grunnlag.

Innsendt av Ole Olsen 27.02.2010 19:34:24 Varsle!

Er det sant at muslimer blir kåte av å se en kvinne uten hijab eller burka ?
Det må jo være jævli varmt inni denne burkaen. Dama må jo lukte gammel reka når hun drar av seg den. Og dette skal dere muslimer kose med ?

Takk og pris for at kona mi er buddist. Her det det en tiny bikini det går i og derfor ingen gammel rekelukt :)

Innsendt av BJC 26.02.2010 08:57:54 Varsle!

Ja d e mange meninger ute i Verden:) Personlig synes æ at vesst dæm har kommen t Norden så bør dæm respektere vårt land. D e da greit at man har ytrings-og religionsfrihet i Norge,men at dæm ska få vandre inn på et offentlig kontor innpakket i sjalene ja korsn ska da de som jobbe der være sikker på kæm d e,ka har dæm skjult under sine store plagg??? Nettopp som en skrev ; vi kan ikkje vandre rundt me finlandshette,så koffør ska dæm dekke ansikte sitt??? Burde være ulovlig i Norge!

Innsendt av Tanja Hassan 26.02.2010 21:43:07 Varsle!

De tildekkede kvinnene kan vise ansiktet sitt foran en kvinnelig kontor-ansatt, dersom det er identifikasjon som er et problem. Man MÅ ikke gjøre problemer værre enn det de er. MERKELIG at de får til slike ting i arabiske land og ikke her? Der nede er de ikke engang en "sikkerhetsrisiko" heller, med tildekket ansikt. Hva er det neste som skal forbys,- lue og store solbriller? La de stakkars kvinnene være i fred, de plager da ikke noen!

Innsendt av Ole Olsen 27.02.2010 19:42:18 Varsle!

er å håndhilse på nye personer. Kan en muslims kvinne håndhilse på en fremmed mann ?

Vi har jo likestilling i Norge og derfor kan det hende at det er en mann som sitter på ett kontor ... det skjer faktisk ganske ofte i dette frie landet.
SKal vi fjerne likestillingen og bare ansette kvinner på kontorene for å tilfredsille dere ?

Innsendt av En som lever i 2010 26.02.2010 08:42:50 Varsle!

Hallo No må alle som leser region se på kalendern, vi leve i 2010 å ikke i år 800 . Vi kan ikke steine folk tvangsgifte jente eller gutter og æredsdrap , leve etter tidskrift som er skrevet i steinalderen.Syntes diskusjonen er lattelig

Innsendt av Sur 26.02.2010 08:13:51 Varsle!

Det jeg føler at blir sagt her er at vi bare gjerne innfører religions nekt.
Jeg syns hele forslaget stinker og føler at det er FrP som driver med snik anti-islamisme.

Innsendt av Tanja Hassan 26.02.2010 21:46:25 Varsle!

FRP hevder at islam er fascistisk, men FRP's politikk om å begynne å regulere en folkegruppes påkledning, minner sterkt om hetsen jødene ble utsatt for under andre verdenskrig.

Innsendt av Ole Olsen 27.02.2010 19:36:05 Varsle!

fordi dette handler om å få kontroll på muslimene.
Islam er ikke bra for den norsk kulturen og norske verdier. Vi ønsker den ut av landet. Dere muslimer kan konvertere eller dra hjem igjen.

Innsendt av Kølla 26.02.2010 03:50:22 Varsle!

Vet det er litt out off topic, men likestillingen blant norske kvinner synts jeg personlig har gått for langt. Hvis jeg og min kone skilles, har man et mindre privilegium om hvem som kan få ungen hvis man er mann. Men da hører jeg ikke en #### ingen jenter som klager da, hehe?
Er det ikke naturlig at man møtes på midten på andre plan. Eller skal det bare enveiskjøres. Å sier man noe er mann en 'manssjåvinist', hvist jeg åpner døra til en dame på tur til resturant, så kan det jo hende jeg får et blått-øye også, for det var jo hennes tur....
Og øl utsalget stenger jo nå kl 1800, så kanskje æ rekk det på tur etter jobb...?Ytrefileèn koste Ca. 300 kr kiloet, E det rart man har løst å skylle sæ nerri dass...
Ellers gjør Jørgensen og Kanestrøm en jobb det står respekt av, men husk å kjøp skuddsikker vest.

Innsendt av Linda 26.02.2010 07:33:45 Varsle!

Skuddsikker vest? Overfallt fordi du åpner en dør? Er åpningstidene kvinners feil? Har det rablet helt for deg? Hvis du slutter å sitte oppe alene hele natten og fundere på disse tingene så skal du se at verden blir mye enklere å forholde seg til, Kølla.

Innsendt av J.Bond 26.02.2010 09:43:52 Varsle!

well said, linda! personlig synes jeg det er bra med likestilling. Det er faktisk DET som gjør verden enklere, og likestilling ødelegger ikke for romanse heller. Jeg tviler på Linda hadde hatt noe imot å bli åpnet døren for på en restaurant.

Innsendt av Se hær! 26.02.2010 03:16:57 Varsle!

Skal våre nye landsmenn intrigreres i samfunnet. Er det essensielt at de lever etter våre standarer. Prøver å ikke utøve fremmedfrykt, men de gjør det vanskelig med trussler om terror og vold som løsning på alle sine problemer.
Vi har jo da utrykksfrihet hær i Norge, men muslimene godtar ikke at f.eks disse muhammedtegningene blir publisert. Som sansksjon streiket alle muslimske taxi sjåfører i Oslo og dermed stoppet all trafikkferdsel fysisk slik at bl.a ambulanser ikke kom frem med dødsyke passasjerer. SKAL MAN GODTA DETTE?
Vi har hvist lojalitet med å gi dem en sjangse til bedre livsvilkår, og dette er takken. Samtidig vil jeg legge til at statistikker nylig publiserte i VG at over 90%
av alle rapporterte voldtekter skjuler det seg en utenlandsk forbryter bak.
Alt dette er bare fakta og man kan dermed selv trekke konklusjonene.

Innsendt av Tanja Hassan 26.02.2010 21:53:17 Varsle!

Kaskje lovforslaget skulle vært mot fulle kvinner og miniskjørt, for å være like trangsynt som deg? Jeg er muslim, og ikke enig med deg. Troende menn(muslimer) vil aldri voldta en kvinne, under noen omstendigheter - så det er ikke der problemet ligger. Ellers kan du sende alle voldtektsforbrytere(også norske) ut av landet så mye du vil for min del, helt enig. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan få lov til å velge hvordan jeg vil kle meg, allikevel - er det er privilegium bare DU skal ha (eget valg?)? For de som enda ikke har fått det med deg er det ikke blitt truet med terrorhandlinger - det er blitt advart om at det kan skje hvis spotting av profeten fortsetter, en klar forskjell. Eller gjelder det bare som advarsel, dersom det er FRP som advarer, ikke en mann med turban?

Innsendt av Morten Hansen 27.02.2010 23:36:55 Varsle!

Hvis du har rett i at muslimer ikke voldtar, hvorfor sier en så stor andel av voldetksforbryterne at de er muslimer? Og hva slags samfunn er det muslimene kommer fra i sine hjemland? Det er jo helt skrekkelig i disse landene med hensyn til kvinner og homofiles rettigheter. De klarer jo ikke å takle forskjellen mellom deres egen undertrykkende kultur og det nye samfunnet de kommer til. Det er jo selvfølgelig mye som kunne gjøres for å hjelpe dem, en det er en annen debatt.

Innsendt av Ole Olsen 27.02.2010 19:38:20 Varsle!

Hvem er det som voldtar kvinner i afganistan og pakistan ? Er det vi nordmenn ?

Dere burde absolutt sittet på neste fly ut av landet VÅRT hele gjengen

Innsendt av Lite 26.02.2010 22:51:58 Varsle!

Hvordan kan du si at troende muslimske menn aldri vil voldta en kvinne? De er da i stand til å gjøre forferdelige ting i like stor grad som alle oss andre. Det at man tror på noe og prøver å leve etter et tilfeldig sett med regler betyr jo ikke at man er imun mot å gjøre noe galt. Utallige katolske prester har voldtatt barn til tross for at de er troende. Veldig mange protestantiske prester har misbrukt kvinner i menighetene sine. Leter an lenge nok finner man nok en og annen voldtektsmann blant Hare Krishna-er også, Religion har aldri hindret mennesker å begå forferdelige forbrytelser - heller ikke muslimer.

Innsendt av Light 26.02.2010 07:50:33 Varsle!

Hvorfor må de "leve etter våre standarder"? Og hvor trekker du grensen? Skal vi forby alle unorske plagg? Vil du ha slutt på "utenlandsk mat"? Ikke noe mer morsmålsundervisning? Er det greit om kinoer setter opp ikke-vestlige filmer? Er kanskje tvanskonvertering over til kristendom en løsning?

Hvem er "de" som du sier truer med terror og vold? Trusler om vold er straffbart så om du har navnet på dem synes jeg du bør anmelde dem.

Hvorfor vil du innskrenke taxisjåførers rett til å demonstrere/streike? De har akkurat de samme frihetene som meg og deg. Og jeg har veldig vanskelig for å tro at det var noen ambulanser med dødssyke personer som ble stoppet av dem - dette må du dukumentere.

Det du sier om voldtekster er også feil. Det er ikke slik at utlendinger står bak 90% av alle voldtekter i Norge. Men det stemmer at alle anmeldte -OVERFALLS-voldtekter mellom 2006 og 2008 i Oslo ble begått av innvandrere. Til sammen ble det anmeldt 41 overfallsvoldtekter i denne perioden.

Innsendt av Trond Trondsen 26.02.2010 14:42:59 Varsle!

Taxisjåførene streiket ulovlig og mot ytringsfriheten. Skal jeg streike hvis noen ytrer i en avis noe som jeg tar avstand fra eller blir støtt av?
Hvor langt kan vi la dette gå? Hva er det neste de ikke liker?
17% av muslimer i Danmark kan forstå ekstreme muslimer og 5% støtter terror i Allahs navn!
Det står i koranen at dere skal dra til de vantro sine land og bli mange, deretter slakte alle som ikke vil omvendes!
Hvorfor har bestandig muslimene veldig mange barn og nekter å ta del i samfunnet, men penger skal de ha...For du får jo mere penger fra staten, jo flere barn du har!
Se på Nederland hvordan det er blitt der, ungene får fri fra skolen under muslimske høytider! De trekker soldatene ut av Afghanistan grunnet indre uro i landet ( ca.1.000.000 muslimer).

Er det slik vi vil ha det i Norge???

 

Skriv din kommentar

Tittel *

Kommentar *

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

iTromso ønsker en åpen og saklig debatt. Innleggene forhåndsredigeres ikke, men vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.

17 fartsbøter i tunnelen

Ikke alle kjørte etter fartsgrensen i Tromsøysundtunnelen. Les mer

Ville inn i privatbolig

Men 24-åringen som ville inn i huset i Tromsdalen, var ikke ønsket der. Les mer

Rekordmange kanselleringer

Uvær skapte dyster rekord for Hurtigruten. Les mer

Harselerte med Krokens rykte

Bydelens dårlige rykte fikk passet påskrevet under premièren på Krokenrevyen torsdag kveld. Les mer

Vil gamble mer

Midtstopper Fredrik Björck håper TIL skal true mer foran mål i de neste kampene. Les mer

Blir denne din?

En heldig iTromsø-leser får en Volvo v60. Les mer

Går mot rettssak

Fylkesrådet har varslet Boreal Transport Nord om oppsigelse av hurtigbåtkontrakten. Les mer

Døgnvill Vinter

Klare for Døgnvill

Halve Gitarkameratene spiller på Døgnvill Vinter. Les mer

Relaterte artikler

- Horribel hijabdebatt

De er unge kvinner som har valgt å bruke hijaben. Debatten om et forbud opprører dem. Se web-tv

Åpner for hijabforbud

Ap-nestleder Helga Pedersen åpner for et forbud mot hijab på skolen. Les mer

99 dager med byrådet

- Må få modningstid

Det mener akademikerne om det nye byrådet. Hva mener du? 8

 

Verst på 15 år

SV får bare 3,8 prosent på siste meningsmåling. Les mer 1

Nok en rådgiver gir seg

Denne gangen er det Liv Kronstad som går ut av byrådet. Les mer

 

Spikrer budsjettet

Årets siste kommunestyremøte er meget omfattende, og utvidet med én time. Les mer og følg møtet her!

Får ingen ekstralønn

Eduardo da Silva får ingen ekstralønn på 236.000 kroner etter sortien fra Ap. Les mer 3

Trange kår for opposisjonen

Mens byrådet har hele rådhuset til disposisjon, er opposisjonspolitikerne stuet bort på små kott. Les mer 12

Nærmer seg 35 prosent

Arbeiderpartiet øker oppslutningen med 2,9 prosentpoeng på ny måling. Les mer

Har ikke tillit til Kanestrøm

Heller ikke Arbeiderpartiet har tillit til byråd Kristoffer Kanestrøm (Frp) etter Dubai-skandalen. Les mer 31

Anmelder byråden

Rødt anmelder Kristoffer Kanestrøm og Bjørn-Gunnar Jørgensen for Dubai-turen. Les mer

Vil fjerne Kanestrøm

Jens Ingvald Olsen (Rødt) mener kommunestyret ikke har tillit til politikeren lenger. Les mer 16

 
 

Ville inn i privatbolig

Men 24-åringen som ville inn i huset i Tromsdalen, var ikke ønsket der. Les mer

17 fartsbøter i tunnelen

Ikke alle kjørte etter fartsgrensen i Tromsøysundtunnelen. Les mer

 

Syriske myndigheter nekter å stå bak angrep

Damaskus (NTB-AFP): Syriske myndigheter avviser at de har angrepet byen Homs, og hevder «væpnede banditter» står bak, melder statlige syriske medier. Les mer

Pentagons tidligere testsjef tror ikke på kampflyløfte

Oslo (NTB): Pentagons tidligere testsjef Tom Christie har ingen tro på at Norge får sine nye kampfly som lovet i 2018. Les mer

Hareide får kritikk etter medieutspill

Oslo (NTB): Flere av medlemmene av Stortingets 22. juli-komité reagerer på komitéleder Knut Arild Hareides medieutspill. Les mer

20-åring dømt til tre års fengsel for sex med mindreårig

Arendal (NTB): En 20 år gammel mann i Aust-Agder er dømt til tre års fengsel for å ha hatt seksuell omgang med en 13 år gammel jente. Les mer

Norge diskvalifisert fra skiorienteringsstafetten

Tuckee, California (NTB): Det norske laget med Hans Jørgen Kvåle og Audhild Bakken Rognstad ble diskvalifisert fra fredagens blandet stafett i skiorientering. Les mer

Bystyret i Kristiansand skal diskutere navnebytte

Kristiansand (NTB): Bystyret i Kristiansand skal senere i februar diskutere hvorvidt bynavnet bør endres til Christianssand. Les mer

Uvær ga rekordmange kanselleringer for Hurtigruten

Oslo (NTB): Det dårlige været på tampen av fjoråret får skylda for at Hurtigruten måtte kansellere dobbelt så mange avganger enn vanlig i november og desember i 2011. Les mer

 
Tracker image