– Situasjonen har overhode ikke blitt bedre etter at det ble 30-sone her. Folk kjører like fort som før så dette har ikke hatt noen virkning, sier Svein Berg.

– Uakseptabelt

Han har de siste ni årene bodd på nedsiden av Kvaløyveien, vis-a-vis dagligvarebutikken på Sorgenfri. Fra hjemmet sitt observerer han daglig utallige fartssyndere.

– Jeg har vurdert å sette opp et kamera her, for farten i området er uakseptabel. Ingen respekterer fartsgrensen, de er i så fall i fåtall. Dette gjelder særlig om natta, da vokner jeg ofte av at biler raser forbi, i det jeg vil gjette er opp i mot 100 kilometer i timen, forklarer Berg.

Han mener en viktig grunn til at bilister tar sjansen på å kjøre så fort i dette området, skyldes at politiet aldri har kontroller der.

– Politiet har ingen plass å stå i området fra Sorgenfri og til stedet der rute 34 svinger av på Kvaløyveien opp mot Fagereng. De gangene de har kontroller på Kvaløyveien står de alltid plassert ved Olav Aakre. Dermed blir det en blindsone her, der bilistene vet at de kan kjøre utrolig fort uten å bli tatt, mener Berg.

Frykter ulykke

Selv om han ikke har barn selv, synes Berg dette er en skummel trend.

– Det blir bare flere og flere unger her i området, samtidig som det jevnlig er barnehager som krysser veien ned til fjæra. Jeg er redd det bare er et tidsspørsmål før det skjer en ulykke.

Etterlyser grep

For å bedre situasjonen mener Berg det er nødvendig med flere politikontroller.

– Politiet er nødt til å holde dette området under bedre oppsikt. Da hjelper det ikke med én og annen kontroll i ny og ned, påpeker Berg, før han legger til:

– Noe må uansett gjøres. Slik det er nå skulle man tro at det var fri fartsgrense i området. Jeg tipper at de fleste holder en fart på mellom 60 og 80 kilometer i 30-sonen.

Operasjonsleder ved Troms politidistrikt, Jøran Bugge, sier politiet prøver å dekke de fleste områdene så godt det lar seg gjøre.

– Vi er generelt obs på dette området og forsøker å rekke over så mye som mulig. At vedkommende ikke har observert kontroller i akkurat dette området, kan skyldes at vi også opererer med sivile politibiler i fartskontroller, forklarer Bugge.