Statens vegvesen har laget en ny kostnadsberegning av østre og vester trasé i Ramfjord.

Mens det i 2007 ville kostet 598 millioner kroner å bygge østre trasé, har kostnadene steget til 1,7 milliarder kroner i 2014.

– Kan det stemme at det på syv år har blitt tre ganger så dyrt å bygge denne traseen?

– Ja, sier leder av prosjektavdelinga Stein Johansen i Statens vegvesen.

Bredere vei

Kostnadsøkningen på 1 milliard kroner skyldes flere faktorer, i tillegg til den generelle prisstigningen de siste syv årene.

• MomsøkningFram til 1. januar i 2013 var momsen på veianlegg på mellom 7 og 9 prosent. Etter at reglene ble endret i fjor er det nå full moms, altså 25 prosent.

• VeistandardøkningTraseen i 2007 var planlagt med 8,5 meter veibredde. Nå planlegges traseen med 10 meter veibredde og midtdeler.

• RassikringI 2007 var det ingen klare retningslinjer for hvordan man skulle sikre veier ordentlig mot ras. Det var da planlagt 600 meter med rassikkert overbygg. Denne strekningen er nå doblet.

Skredsikring koster

– Det er særlig rassikring som gjør veien så mye dyrere i dag. Når det gjelder snøras snakker man om skredfrekvens. Boliger skal sikres mot 1000-års skred og en vei som E8 skal sikres mot 100-års skred. I 2007 skulle veien sikres mot 20-års skred. Det er en betydelig forskjell, sier Johansen i Statens vegvesen.

Veivesenets kostnadsberegninger fra 2007 konkluderte med at det ville kostet 685 millioner kroner å bygge den vestre traseen. I dag koster det 1,4 milliarder kroner.