Erik Ditlefsen, prosjektleder ved avdeling for Plan og forvaltning i Statens vegvesen presenterte planene på ny Kvaløya-forbindelse for politikerne i byutviklingskomiteen tirsdag.

– Vi har ikke gjort en rangering av forslagene – vi har kun sett på hvordan de forskjellige alternativene oppfyller de målene som er satt av politikerne, sier han.

Må oppfylle mål

Kriteriene som den nye forbindelsen må oppfylle er blant annet

• økt trafikksikkerhet

• bedre fremkommelighet

• bedre forhold for gående og syklister

• bedre utrykningsberedskap

• miljøvennlig byutvikling

– Når vi nå har sendt over våre alternativ til politikerne så håper vi at de velger ut tre forslag som vi vil jobbe videre med, sier Ditlefsen.

Det er i alt åtte forslag på Kvaløya-forbindelse som skal vurderes.

De to ytterpunktene er nordlig tunnel fra nordenden av flystripa på Langnes til Lanes på Kvaløya samt en tunnel fra Holt på Tromsøya til Marislett på Kvaløya.

Håkøya og Selnes

Derimellom har veivesenet sett på tre bruløsninger og tre andre tunnelløsninger.

• to tunneler og en bru ender opp på Håkøya – fra henholdsvis Langnes og Holt.

• Én bru og én tunnel ender opp på Selnes med start på Langnes.

• En bru som går parallelt med dagens Sandnessundbru.

De forskjellige alternativene har ulik måloppnåelse, forteller Ditlefsen.

– De to alternativene som oppfyller kravene best er den parallelle brua og brua mellom Langnes og Selnes, sier han.

Samtidig så understreker han at samtlige alternativer har negative sider som også må legges i potten.

Stor påvirkning

Miljøpåvirkning, innvirkning på landbruk og rekreasjon, estetiske inngrep og andre forhold er noen av disse.

Det vil også handle om økonomi.

– Generelt sett kan man si at jo lengre forbindelsen er jo dyrere er det å bygge den, sier han.

Grunnforholdene i Sandnessundet er også viktige, fortsetter Ditlefsen.

– Enkelte steder må vi gå så dypt at påkjøringskurvene blir flere kilometer lange, sier han.

Beslutning i sommer

Om politikerne klarer å bli enige om tre alternativer som veivesenet kan jobbe videre med så håper han at et foretrukket alternativ kan bli valgt allerede i juni neste år.

– Da vil dette forslaget bli sendt ut på offentlig høring, sier han.

KVALØYAFORBINDELSE: Erik Ditlefsen i Statens Vegvesen forteller om de åtte alternativene til ny Kvaløyaforbindelse. Foto: Tom Benjaminsen