Det var på flyet fra Oslo til Tromsø søndag kveld at Pettersen spurte personalet om bord på SAS-flyet om de kunne varme opp barnematen som han hadde tatt med til sin ti måneder gamle datter, Freja.

– Da fikk jeg til svar at «dette er ikke en del av servicetilbudet om bord», noe jeg synes er veldig rart siden dette er snakk om et spedbarn som ikke kan spise alt vi voksne kan spise, sier Pettersen til iTromsø mandag ettermiddag.

Ikke et tilbud

iTromsø kom i kontakt med Pettersen fordi han skrev et langt innlegg til SAS på deres Facebook-side. Her uttrykket han sin irritasjon over den negative innstillingen til de kabinansatte på SAS-flyet.

– I praksis betyr dette at spedbarn som ikke fullammer/har tilgang på pupp, eller kan spise vanlig fast føde ennå, ikke har så veldig mange muligheter til å få i seg mat på deres flyginger, skriver Pettersen til SAS.

Overfor iTromsø utdyper han situasjonen som utspilte seg oppe i høyden.

– Jeg fikk høre at dette bare var et tilbud de har på deres utenlandsreiser, men når det er snakk om spedbarn så kan man ikke bestemme når de selv skal spise. Det virker også veldig rart at barnemat er noe av det eneste flytende man kan ta med seg gjennom sikkerhetskontrollen for så at man ikke kan dra nytte av det på flyturen, sier Pettersen.

Plaster på såret

Etter mye hyling og gråting fra datteren, endte han til slutt å få litt varmt vann til barnematen, som plaster på såret.

– Jeg synes dette setter foreldre i en svært sårbar situasjon. Det er jo heller ingen superavansert tjeneste å varme opp litt mat når SAS til og med serverer kaffe på innenlandsflygingene deres. Hva er det neste, at de skal stenge igjen toalettene deres også, spør Pettersen.

iTromsø var i kontakt med SAS mandag kveld. De kunne da ikke kommentere saken.

Tirsdag morgen har imidlertid selskapet svart Pettersen på Facebook:

"Hej Lasse! Vad jag vet brukar detta inte vara något problem, så jag hoppas det var en engångsföreteelse. Jag skickar det vidare till vår personalavdelning så att de får ta upp det på ett av sina informationsmöten."

Manglende utstyr

Tirsdag formiddag kunne informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen fortelle at grunnen til at kabinpersonalet ikke kunne møte Pettersens forventninger, var mangel på nødvendig utstyr.

- Vi er lei oss for å ikke ha klart å møte passasjerens ønske, som var å varme et glass med barnemat til en temperatur på 40 grader. Dette skyldes begrenset utstyr om bord. Vi kan kun bruke vannet som vi bruker til te og kaffe, sier Johansen.

Informasjonssjefen forteller at de har fått en rapport om hendelsen som fant sted på flyet fra Oslo til Tromsø.

- Det er feil å påstå at vi var lite behjelpelig i saken. I et fly har man ikke de fasilitetene et vanlig kjøkken har, sier Johansen og legger til at den involverte kabinansatte også beklaget at hun ikke klarte å få den temperaturen på glasset som Pettersen ønsket.

- Vi beklager at vi ikke kunne møte passasjerens forventninger.