I Trondheim i går gikk siste forestilling med den NOSO-initierte operaen med Ibsens «Et dukkehjem» som bakteppe. Med Norges fremste dramatiker, Jon Fosse, som librettist og den unge kinesiske Du Wei som komponist er det skapt en opera som forteller historien om hva som kunne ha skjedd med Ibsens Nora etter at hun forlot dukkehjem, mann og barn.

I operaens største rolle fikk publikum oppleve Angelica Voje i spissen for solister som ellers kom fra Kina, Sør-Afrika, England og Sverige.

Utfordrende

– Dette har vært en utfordrende men interessant rolle å gjøre, og som jeg gikk i møte med stor andektighet. Operaen har navnet Nora i tittelen og ellers mange referanser til Ibsen-stykket i teksten, så er det også en opera om alle som har opplevd å måtte gjøre det samme vanskelige valget som Nora, det være seg både kvinner og menn, sier Angelica Voje.

Selv har hun opplevd å vokse opp sammen med sin pappa etter at mamma – som Nora – valgte å dra fra deres felles hjem før Angelica fylte året.

– Et slikt valg gjør noe skjellsettende med både den som drar og dem som blir igjen. Dette er problemstillinger jeg har forholdt meg til gjennom livet. Samtidig kan vi alle sette oss inn i Noras behov for å forsone seg med et vanskelig valg, sier Angelica Voje.

Intenst

– «Nora – too late» er en kort og veldig intens opera. Den krever mye av meg som solist. Jeg husker at jeg under forestillingene så ut på publikum. Jeg så på dem som satt der ute som en del av rollefigurens ytre verden, sier Angelica Voje.

– Men jeg oppfattet også at publikum var intenst lyttende, og det er alltid en god opplevelse. Jeg tar det litt som et uttrykk for at vi fra scenen klarer å formidle en historie og musikk som griper. Samtidig har det nok også sammenheng med at dette er en ny opera. I motsetning til de gamle, klassiske operaene, kjenner ikke publikum historien som fortelles. Folk er spente på hva det er som skal skje, fortsetter hun.

Med Plácido Domingo

Mezzosopranen Angelica Voje tilhører den nye generasjonens norske operasangere som arbeider både nasjonalt og internasjonalt med stor fremgang.

I fjor debuterte hun ved Royal Opera House Covent Garden i den utfordrende rollen som Marquise de Merteuil i John Fulljames’ nye produksjon av Luca Francesconis moderne opera «Quartet». I år var hun tilbake på den anerkjente operascenen som Flora i «La Traviata» sammen med blant andre verdensstjerna Plácido Domingo.

På hjemmebane

– Det er spennende å få mulighet til å være med i slike produksjoner. Men samtidig har jeg satt utrolig stor pris på å få opptre på hjemmebane med «Nora – too late». Det er altfor sjelden at jeg har fått muligheten til å stå på scenen hjemme i Tromsø, sier Angelica Voje som regner seg som tromsøværing selv om hun relativt tidlig i barndommen flytta til Oslo.

– Også besteforeldrene mine og annen familie som bor her, satte pris på å få høre meg i hjembyen, forteller hun.

Må høres live

– Jeg er av den oppfatning at opera må høres live. Derfor er det også så artig og viktig at Nordnorsk Opera og Symfoniorkester satser så sterkt på operaproduksjoner som de gjør. Slik jeg ser det, er opera noe stort og heftig som passer godt for Nord-Norge og de som bor her, sier mezzosopranen på kav tromsødialekt.

– Skal folk måtte reise til Oslo og Den Norske Opera for å oppleve opera live, så blir det bare de aller mest interesserte som drar. Selv om jeg bodde i Oslo, kom jeg meg ikke på ei forestilling i operaen før jeg var 20 år og ble invitert med av en kjæreste. Og faktisk hadde jeg ingen ting til overs for opera før jeg fikk oppleve det fremført fra scenen. Inntil da hadde jeg sett på opera som en fremmed, uinteressant og hylende sangform, smiler Angelica Voje som i dag opplever stor internasjonal anseelse som operasanger.

Figaros bryllup

Fremover mot jul har hun nå på programmet noen mindre konserter i Oslo på sitt program. Deretter er det klart for medvirkning i Mozart-operaen «Figaros bryllup» på Den Norske Opera og Ballett.

– Det kan være stort å få opptre på de store operascenene ute i verden, som ved Royal Opera House i London. Jeg har likevel en drøm om å kunne få fast ansettelse ved operaen i Oslo. Som frilanser savner jeg å kunne ha rundt meg et fast og trygt miljø, sier Angelica Voje.

DUETT: Angelica Voje sammen med den engelske tenoren Christopher Lemmings i operaen «Nora – too late». Foto: Helge Matland