SENTRUM: De er nummer to på lista til Tripadvisor blant turoperatørene i Tromsø. De omsetter for seks millioner kroner i året. Men nå tvinges Arctic Explorers til å endre sine tjenester.

– Det er hårreisende, sier Arctic Explorers-gründer Øystein Storslett til iTromsø.

Troms fylkeskommune mener nemlig at selskapet er blitt for stort, og vil derfor ikke gi Storslett løyvefritakene han ønsker.

Strider mot tilbudet

For fire år siden fikk nemlig Storslett løyvefritak for selskapets tre biler, som skulle frakte nordlysturister til blant annet Tromvik, Ringvassøy og Finland. Når han nå søkte om to ekstra løyvefritak, siden selskapet har vokst, fikk han bare ett av fem løyvefritak innvilget.

– De støttet meg med fritak i startfasen, men nå vil de ha meg til å kjøpe større kjøretøy. Det strider helt mot tilbudet vi gir.

I tre år har nemlig selve ideen bak Arctic Explorers vært små grupper (på maks åtte personer), som får oppfølging, nøye guiding og nødvendig utstyr til turene.

– Det er rett og slett vår suksess. Øker vi antallet på gruppene får ikke gjestene den samme opplevelsen. Her blir folk kjent med hverandre og turene blir mer personlig. Må jeg kjøpe større biler kjører jeg heller med halvtomt kjøretøy. Det går rett og slett mot det vi lover til gjestene våre, sier Storslett, som forteller at han allerede er fullbooket godt ut på nyåret.

Les også: Varsler endringer i rutetilbudet

Truer drosjenæringen

En del av argumentasjonen til fylkeskommunen er at virksomheten truer taxinæringen. Det kjenner absolutt ikke Storslett seg igjen i.

– Det er bare tull. Jeg kan ikke tenke meg at noen vil betale for en 8-timers tur til Finland med taxi. Dessuten får du ikke det samme tilbudet som vi har her med oppfølging, varme klær, bålkos, varm drikke og opplæring i nordlysfotografering. I min tid har jeg aldri sett noen taxier på nordlyssafari.

Gründeren forteller at de fleste av hans gjester tar taxi fra flyplassen og til hotellene etter endt tur hos han.

– Dessuten legger turistene igjen millioner hos næringslivet. De handler i butikkene og går på restaurant. Ringvirkningene er store.

Nå er han innehaver av 9-setere, men fylkeskommunen vil ikke gi etter.

Les også: Full stopp for kollektivsatsing?

Hensyn til markedet

Samferdselssjef i Troms fylkeskommune, Bjørn Kavli, forklarer at det er snakk om behovsprøvde løyvefritak, som vil si at antall fritak vurderes etter behovet i markedet. Det var i 2012 at Samferdselsdepartementet åpnet for midlertidige løyvefritak.

– Dette er et marked som er i voldsom vekst og det spørs om dette er rett type løsning for den type virksomhet. Når en småskalavirksomhet til slutt søker om fem løyvefritak, så er det etter vår vurdering ikke naturlig. Hovedpoenget i denne saken er at det er andre typer løyver som er mer naturlig for virksomheten, slik som turvognløyve. Disse har 9+ sitteplasser og er ikke behovsprøvd.

Drosje-konkurrent

Kavli bekrefter at noe av årsaken til at kun ett fritak ble innvilget er tilbakemeldinger fra drosjenæringen.

– Dette er en virksomhet som er i konkurranse med drosjedrift og vi har fått tilbakemeldinger om at dette er noe vi må se på.

Samferdselssjefen ønsker ikke å kommentere at Arctic Explorers-gründeren nå frykter for virksomheten, og legger til at avgjørelsen er påklagd.

– Saken skal klagebehandles og det er Samferdselsdepartementet som er klageinstans, avslutter han.

Les også: Nobina vil ikke ha el-biler i kollektivfeltet