– Vi har vel 4.000 kunder som ikke har lest av måleren sin på over et år, samt noen som ikke har gjort det på mer enn 5.000 dager. Kraftbransjen har gode systemer for å beregne forbruk. Utfordringen oppstår dersom kundene endrer strømforbruket sitt og ikke gir oss beskjed, forklarer leder for kundeservice i Troms Kraft, Gunn Tove Bjerkan.

Fanges ikke opp

– Selv om vi er jevnlig ute i feltet, rekker vi ikke å besøke alle våre kunder for måleravlesning og kontroll, forklarer hun.

Ifølge Bjerkan har Troms Kraft 73.000 kunder og de aller fleste leser av strømmåleren sin jevnlig.

– Alle gjør det ikke nødvendigvis hver måned, men likevel rimelig ofte. Da blir det fanget opp dersom de endrer forbruket sitt, påpeker Bjerkan.

Dersom kundene ikke leser av måleren, og forbruket blir beregnet over lengre tid, kan kunden få seg en lite hyggelig overraskelse.

– For mange er ikke dette et problem, men dersom du for eksempel begynner med eller slutter med vedfyring eller bygger om huset ditt, vil dette gi seg utslag i strømforbruket. Enten negativt eller positivt, uten at vi klarer å fange opp et økt eller redusert strømforbruk. For oss er det viktig at kunden får riktig faktura, forklarer hun.

Store restbeløp

Dermed kan kundene få seg litt av en overraskelse når de endelig foretar en avlesning. Ifølge Troms Kraft er det snakk om 4.093 kunder som ikke har lest av strømmen sin på mer enn 400 dager. 2.858 av disse er boliger, 651 hytter og de resterende er næringsanlegg.

– I de verste tilfellene har vi opplevd at kunder har fått restregninger på flere titall tusen kroner. Det er gjerne kunder som ikke har lest av måleren på flere år, forteller Bjerkan.

For noen kan det også være snakk om at de har penger til gode, fordi de har betalt for mer strøm enn det de faktisk har brukt.

– Dette går selvsagt andre veien også, men det er trasig når kunder plutselig skylder en god del penger. I disse tilfellene er vi imidlertid fleksibel med nedbetalingsordninger, forklarer Bjerkan.

Skiftes ut

I fremtiden vil dette imidlertid ikke være et problem. Ifølge Bjerkan er det fra statlig hold bestemt at samtlige husstander skal ha nye strømmålere på plass innen 1. januar 2019, der avlesningen av forbruket vil skje automatisk.

– Allerede mot slutten av neste år går vi i gang med utskiftningen hjemme hos folk for å rekke over alle 73.000 kundene, avslører Bjerkan.