Tromsø kommune har satt seg som mål å halvere klimagassutslippene, noe som settes stor pris på av Framtiden i våre hender.

– Det er absolutt mulig å få til 50 prosents kutt. Det er bra at kommunen setter seg høye mål og har ambisjoner, sier Svein Gunnar Karlstrøm, leder for organisasjonen.

Men for å lykkes kreves det en felles dugnad hvor både det offentlige, det private næringslivet og privatpersoner stiller opp, mener han, og viser til at det ikke bare må bli fagre ord.

– Det handler om alt fra å spise mindre kjøtt og kjøpe mer lokal og økologisk mat til mindre bilbruk og flere miljømerkede produkter. I 2030 finnes det forhåpentlig ikke fossile biler lenger.

Karlstrøm mener kommunen må ta en lederrolle, og tror at Ramberg mener alvor når hun ber om innspill til den nye klimaplanen og om hvordan klimagassutslippene kan reduseres.

– Det er positivt at hun starter en prosess og ønsker å få til noe. Noe av problemet med det forrige byrådet var at de gjorde ingenting.

Oppnåelig mål

Lederen i Tromsø Natur og Ungdom, Therese Hugstmyr Woie (bildet), setter også pris på kommunens høye klimaambisjoner.

– Jeg er veldig glad for at kommunen har satt seg dette målet, og jeg tror det er mulig å nå det. Vi har høy andel klimagassutslipp fra trafikken. Dersom det tas de riktige valgene i forbindelse med Transportnett Tromsø for å få ned biltrafikken, er vi på god vei, sier Woie.

Flere av byens miljøorganisasjoner skal møte Ragni Løkholm Ramberg i forbindelse med den nye klimaplanen.

– Sammen skal vi finne tiltakene og løsningene for å redusere klimagassutslippene. Det virker som Tromsø har et politisk styre som har viljen, men det er ikke nok med bare politisk vilje, også byens innbyggere må ta dette til seg og bidra, sier Woie.

– Må gjøre noe i Breivika

Direktør Nils Kristian Sørheim Nilsen (bildet) i Næringsforeningen i Tromsøregionen mener det er mulig å kutte klimagassutslippene blant annet ved å gjøre noe med trafikksituasjonen i Breivika, spesielt nedenfor UNN og UiT.

– Næringsrelatert trafikk står og stamper i kø to timer daglig på den nordøstlige sida av Tromsøya. Her kjører det 8.000 flere biler daglig enn det gjør på Sandnessundbrua, for å sette ting i perspektiv. Dersom fylkeskommunen og kommunen sammen klarer å få bedre trafikkflyt og løse opp trafikkfloken, vil det bli mindre utslipp.

Satsing på elbiler, sykkel, bane og transport på bane og båt, mener Nilsen også vil bidra.

– Vi er i norgestoppen på kollektivandel, men vi må tenke bane eller et mer effektivt bussystem fra sentrum til Breivika, Langnes og til sentrum. Vi kan gjøre som i Stavanger hvor det er konkurranse mellom bedriftene om å få de ansatte til å bruke sykkel. Transport av gods og personer med elbil vil det bli mer av. I nasjonalt perspektiv må mer av godstransporten over på tog og båt.

MULIG: Leder Therese Hugstmyr Woie i Tromsø Natur og Ungdom. Foto: Haakon Steinmo
FLASKEHALS: Direktør Nils Kristian Sørheim Nilsen i Næringsforeningen i Tromsøregionen. Foto: Åsgeir Johansen