Vi snakker selvfølgelig ikke om lærerkollegiet som er avbildet her, men arbeidsforholdene deres.

Fra arbeidsrommet på 54 kvadratmeter skulle 58 lærere rette oppgaver, planlegge undervisning og koordinere foreldremøter. De hadde jo selvfølgelig verktøy til denne jobben: én telefon på deling.

Negerkonge

6. januar 1988 hadde de fått nok og under vignetten «Lærer-opprøret» snakket de i avisa Tromsø ut om tilstandene på Sommerlyst skole.

Og det er ikke lystig lesning.

– Manglende vedlikehold har ført til at skolen er sterkt preget av forfall. Lærebøkene skolen har til disposisjon er tilnærmet antikke. Samfunnsfagbøkene illustrerer hvordan det står til. Der kan elevene lese at Mao regjerer i Kina, mens Kong Håkon er konge i Norge.

Det som er felles for Nord-Sverige, Nord-Finland og Nord-Norge er midnattssol og samer. Dessuten er Kaunda en negerhøvding fra Afrika, skriver vår journalist Yngve Nilssen.

For ordens skyld: Kenneth Kaunda (f. 1924-) ble valgt til Zambias første president i 1964.

Dårlige forhold

I tillegg skriver han om istappene som er eneste utsikten fra mange vinduer, iskalde gulv hvor kun ullstrømper hjelper, lekkasjer fra vegger som legger seg som dammer på gulvet, trekkfulle vindu hvor gjennomsnittstemperaturen lå rundt 2 grader og som tvang elevene til å sitte med yttertøyet og lua på inne, i sterk kontrast til Margrethe Munthes pedagogikk.

En populær aktivitet på skolen var det jeg har valgt å kalle undervisningsromsafari. Fra tid til annen måtte nemlig lærerne dra med seg elevene fra klasserom til klasserom for å finne et rom hvor det var varmt nok til å oppholde seg i.

Husdyr

Og la oss ikke glemme musene som pilte over gulvet med jevne mellomrom.

Men dårlige forhold og dårlig lønn til tross: Lærerkollegiet trivdes, samholdet var godt og det faglige nivået høyt.

– Jeg har lest stillingsannonsene og er kommet fram til at det ikke er noe annet som frister, sa Vibeke Lundby, styremedlem i Tromsø lærerlag og Sommerlyst-lærer.

Hvordan lønnsutviklingen til lærerne har vært vet jeg lite om, men nå er i hvert fall den gamle skolen revet og en ny skole visstnok klar til innflytting i tide til skolestart i år.

– Både ansatte og elever har holdt ut lenge. Skolen er nedslitt. Nå får vi en skole som er fremtidsrettet, med et fleksibelt læringsmiljø. Den kombinerer fleksibiliteten fra baseskole med rammene fra klasseromsundervisning, sa daværende byråd for utdanning, Anna Amdal Fyhn, til iTromsø i 2014.