Begge målestasjonene i Tromsø – i Hansjordnesbukta og på Tverrforbindelsen har vært på rødt nivå flere ganger de siste døgnene, og ifølge prognosene for de nærmeste dagene vil de hele fortsette.

– Rødt nivå betyr at det er betydelig helserisiko. Da nivåene bli så høye i Bergen bestemte kommunen seg for å innføre såkalt datokjøring for å redusere biltrafikken, forteller Britt Ann Høiskar, seniorforskning ved Norsk Institutt for Luftforskning (NILU).

Folkehelse

Det er Folkehelseinstituttet som har satt alvorlighetsgraden ved de forskjellige forurensingsnivåene. For rødt nivå er rådet fra FHI følgende:

«Barn med luftveislidelser og voksne med alvorlige hjerte/kar- eller luftveislidelser bør redusere utendørsaktivitet og ikke oppholde seg i de mest forurensede områdene.»

Les også: Svevestøv er farligere enn antatt

Hovedgrunnen til de høye svevestøvnivåene er veistøv fra piggdekk- og kjettingbruk og fyring i vedovner – i kombinasjon med det kalde vinterværet som rår.

Redusere piggdekkbruken

Ifølge Høiskar er det flere tiltak som vil kunne redusere støvproblematikken på kort og lang sikt.

– Det mest akutte er å gjøre som i Bergen – å begrense biltrafikken, eller å bruke såkalt støvbinding. Da sprøyter man magnesiumklorid på veien å binde støvet, sier hun.

Andre akutte tiltak er å oppfordre publikum til å la bilen stå, samt å redusere bruken av vedovner.

Les også: Full strid om piggdekkene

– Det siste er kanskje vanskelig når været er kaldt, sier hun.

På litt lengre sikt mener er støtteordninger for å skifte til mer moderne vedovner en annen vei å gå.

Piggdekkavgift

– I Oslo og Bergen har man også lagt begrensninger på piggdekkbruken – det har hatt god effekt på svevestøvmengdene. Kanskje bør politikerne vurdere piggdekkavgift for å få ned bruken, sier hun.

Da det sist ble foreslått piggdekkavgift, ble den nedstemt i kommunestyret. Miljørådgiver Wim Weber ved Byutvikling mener fremdeles at det kan være en god idé.

Les også: Tromsø er piggdekkversting

– Vår kampanje for at folk skal bruke piggfrie vinterdekk har hatt gode resultatee i tre år, men nå ser vi at andelen piggdekk øker igjen. En piggdekkavgift vil kanskje ikke få folk til å kjøre piggfritt, men den vil i det minste skape inntekter som vi kan bruke på tiltak, sier Weber til iTromsø.

Vedvarende problem

Tromsø kommune har ingen handlingsplan mot akutt luftforurensing, men arbeider med saken.

– Vi skal i morgen presentere forslag til tiltak for byråd for byutvikling, men enn så lenge er det eneste tiltaket vi kan sette inn er en høytrykkspylerbil for å fjerne støvet fra veiene, fortsetter Weber.

I tillegg oppfordrer han utsatte grupper til å bruke NILUs nettsted luftkvalitet.info for å skaffe seg informasjon om dagens situasjon.

– Luftforurensingen har vært høy i det siste, men onsdag klokken 12 kom nivåene ned innenfor det tiltatte, sier Weber.

Med det mener han ikke at vi er kvitt problemet. Støvet som virvles opp når piggdekk kjører på bar asfalt legger seg nemlig som et belegg på veien som blåses opp når det blir tørt.

– Det er en midlertidig nedgang. Støvet vil bygge seg opp igjen og da vil problemet oppstå når vi får lignende forhold igjen. Det eneste som hjelper da er nedbør av en eller annen form, sier Weber.