Hansen bor i Mellomveien og må opp bakken sør for Kongeparken hver gang han skal hjem. Dette er en av mange stikkveier i Tromsø som det kan ta tid før blir strødd, noe som gjør at Hansen nå vurderer å kjøpe piggdekk.

– Det er jo fra politisk hold vært flere kampanjer for å få folk til å kjøre piggfritt, men slik forholdene kan være i Tromsø er det ikke alltid forsvarlig. På de glatteste dagene, når Bydrift ennå ikke har rukket å strødd over alt, kan det være farlig, sier Hansen, og fortsetter:

– Sønnen min øvelseskjører nå, men jeg vet ikke om jeg tør å sende han ut i Tromsø med piggfrie dekk. Derfor vurderer vi nå å kjøpe piggdekk for å føle oss tryggere når han låner bilen.

Føler seg utrygg

Selv om Hansen har flere tiår bak rattet opplever han ubehagelige opplevelser med jevne mellomrom.

– For noen uker siden opplevde jeg å begynne å skli på vei opp bakken, med fotgjengere gående rundt meg. Heldigvis gikk det bra, men jeg tror ikke fotgjengerne visste hvor lite kontroll jeg hadde. Det kunne gått galt, forklarer han.

60-åringen er i utgangspunktet positiv til piggfritt, men håper kommunen kan se på hvordan det kan bli tryggere å kjøre med det.

– Jeg har forståelse for at Bydrift har en utfordring på dager været skifter fort, men da må kanskje byrådet se på hvordan de kan øke kapasiteten, konstater Hansen.

LES KOMMENTAREN: "Piggfritt eller ikke. Dét er spørsmålet".

Målet er 50 prosent

Miljørådgiver hos byutvikling, Wim Weber, sier det aldri vil være mulig for alle i Tromsø å kjøre piggfritt.

– Det vil ikke være mulig for alle, enten på grunn av hvor man bor eller hvor man arbeider. Det er dog veldig mange som kunne kjørt piggdekk, men man må være villig til å legge om kjørestilen og sette fra seg bilen noen få dager i året, sier Weber.

Kommunens målsetting er at 50 prosent skal kjøre piggfritt, en drastisk økning fra dagens 13 prosent.

– Vi hadde for en del år siden flere kampanjer for piggfritt, noe som resulterte i at prosentandelen økte fra ni til 18 prosent. Det har dog sunket litt i det siste, så vi er langt unna målsettingen. Dessverre har vi ikke juridisk mulighet til å innføre piggavgift, eller økonomisk mulighet til en subsidie- eller panteordning. Derfor er det eneste vi kan gjøre å oppfordre de som har mulighet til å legge om til piggdekk, konstaterer Weber.

– Ei utfordring

Enhetsleder for Bydrift, Dag Ivar Andreassen, bekrefter at det kan være utfordrende å nå ut overalt når det plutselig blir glatt på veiene.

– Vi har 450 kilometer med vei å dekke og vi vil alltid være nødt til å prioritere der det er kollektiv transport, sier Andreassen.

Han sier begrensede ressurser og topografien i Tromsø gjør jobben deres ekstra utfordrende.

– Det er klart at vi er preget av et trangt budsjett, men vi må bare gjøre det beste vi kan med de ressursene vi har. Tromsø er en vanskelig by med mange bratte bakker, noe som er utfordrende. Ofte kan vi ha strødd, men så kommer regnværet rett etter og skyller alt bort igjen med en gang, forklarer Andreassen.

IKKE FOR ALLE: Wim Weber, miljørådgiver for byutvikling, innrømmer at det ikke vil være mulig for alle å kjøre piggfritt. Han mener dog det er mange som kunne lagt om. Foto: Ronald Johansen