Grete Åsvang, kvalitetsleder ved Universitetssykehuset Nord-Norge, sier at det åpenbart ikke er bra nok av de ikke overholder frister.

LES OGSÅ: UNN brukte halvannet år på å gi Fylkes­mannen svar

– Det er unntaket og ikke regelen, men vi finner det meget uheldig og det fins ingen unnskyldninger, sier hun.

Ifølge Åsvang har UNN en innarbeidet rutine for månedlig oversendelse av oversikt over ubesvarte henvendelser til klinikkene, og det er satt interne tidsfrister for å svare på dem.

– Den interne fristen er kortere enn den eksterne, slik at vi har tid til å reagere dersom svar ikke gis i tide, sier hun, og fortsetter:

– Vi har erfart at det på tross av dette glipper, særlig på enkelte enheter. Det er ikke bra nok.

Kvalitetslederen vil derfor koble inn direktøren og fag- og forskningssjefen der hvor det forekommer purringer.

– Det gjør vi slik at de kan ta det opp direkte med den aktuelle lederen, forklarer hun.

Åsvang er klar på at UNN i enda større grad ønsker å bli en lærende organisasjon, der pasient- og brukererfaringer brukes til kontinuerlig forbedringsarbeid.