Siden 1972 – da huset i Haakon den 7. gate sto ferdig – har postbudet benyttet kassen på husveggen. Men for snart tre år siden var det bom stopp. Da fikk Tønsberg og Johansen beskjed om å flytte postkassen.

Ikke mulig

– Jeg argumenterte med at det ikke var mulig. For det første ville det bli vanskelig å feste postkassen til muren mot fortauet. Den består av betong og gråstein. Dernest opplever vi et betydelig snøproblem hver vinter.

Sidsel Tønsberg sier at hun er lei av å krige med Posten. Hver gang hun henvender seg til etaten, blir hun lovet tilbakemelding. Men hun hører aldri noe.

Tar sekunder

– Med tanke på at postbudet kun bruker noen sekunder mer ved å gå 10–11 meter, er det som ingenting å regne mot vår tidsbruk. Vi snakker om flere timer hver uke for å få posten i hus.

– Det komiske er at betjeningen ved postkontoret i sentrum støtter oss. De bruker 1–2 minutt hver gang de skal hente fram forsendelser til oss. Og dersom det er urutinerte vikarer i skranken, går det enda lengre tid. Da hender det sågar at to funksjonærer er i sving, forteller 75-åringen.

Leveringsvegring

Ifølge Tønsberg bruker Posten begrep som «leveringsvegring» når de begrunner sin avgjørelse. Samtidig ser vi at våre naboer ikke er bedt om å flytte postkassene nærmere gaten.

– Jeg mener Posten må innse hvor tåpelig denne konflikten er. Når avisbudet kan benytte postkassen, bør postbudet gjøre det samme, mener Sidsel Tønsberg.

Beklagelig situasjon

Terminalsjef og leder for budtjenesten, Odd Arne Nilsen, beklager hele situasjonen. Samtidig ber han om forståelse for at Posten ønsker mest mulig effektivitet for sine ansatte:

– Normalt ber vi kunden selv om å sørge for flytting. I denne saken har vi tilbudt en hjelpende hånd på grunn av at postkassen må plasseres på en mur. Det er så langt ikke akseptert. Likevel står tilbudet ved lag, sier Nilsen som håper på en snarlig løsning.