For to år siden presenterte iTromsø en bildeserie av de mange lokalene som sto tomme i sentrum. Da vi tok samme runde denne uken var inntrykket et annet, selv om det fortsatt er plass til flere aktører. Se den nye bildeserien øverst i saken.
Lene Nymark, leder for Sentrumsforeningen, mener sentrum har hatt en positiv utvikling de siste årene.
– Nå har jeg ikke vært leder så lenge, men mitt inntrykk er at det er blitt færre tomme lokaler i byen. Det er selvfølgelig noen, men etter møter med gårdeierne virker det som det er en plan for de fleste lokalene, forteller Nymark.
Les også: Slik skal kommunen blåse liv i sentrum (pluss-sak)
Hjertet i byen
Helle Hansen er daglig leder på «Sweet Heart», en av byens lengst levende forretninger med sine 32 år. Hun mener det er mer liv i sentrum enn noensinne.
– «Sentrumsdøden» er bare tull, det er fortsatt byen som gjelder blant tromsøværinger. I tillegg trekker turistene opp trafikken betraktelig, sier Hansen, som mener tilpasningsdyktighet er en viktig nøkkel for å gjøre det bra i byen.
– Man må tilpasse seg kundenes behov og være god på service. Det gjelder også å være med på ting som skjer i byen. Er det for eksempel et arrangement en lørdag ettermiddag, kan det lønne seg å ha åpent litt lenger, forteller Hansen.
Les også: Nå finner disse aktørene veien til tomme sentrumslokaler
Nerstranda
På sentrums største kjøpesenter, Nerstranda, er også positiviteten på plass.
– Det har skjedd veldig mye i sentrum de siste årene, noe vi merker her på senteret. Jeg tror et godt samarbeid mellom sentrumsaktørene har vært med på å få vekst i byen igjen, sier senterleder Veronika Evertsen.
Hun har selv to tomme lokaler på senteret, men sier hun ikke haster med å få inn nye aktører.
– Vi ønsker å ha litt is i magen og vente på å få inn en aktør som komplimenterer senteret og byen, konstaterer hun.
Se bildeserie: Disse lokalene er fortsatt tomme
Lite på gateplan
Nymark fra Sentrumsforeningen tror vi i løpet av de neste årene vil se mer og mer liv i byen. Hun tror derimot det er lengre opp i etasjene at utleierne sliter med å få inn kunder.
– På gateplan er de fleste næringslokalene fylt, men jeg tror det er vanskeligere lengre opp i etasjene, konstaterer Nymark.