Det kommer fram i en oversikt utarbeidet av Tromsø kommune, som iTromsø har fått tilgang til.

Ved flere av skolene er store andeler av lærerstaben midlertidig ansatt, enten i vikariater eller i såkalt midlertidige tilsetninger. Høyest andel er det på Kvalsundskolen og på Lakselvbukt skole, hvor 50 prosent av lærerstaben er midlertidig ansatt.

Les mer: FAU: – Ikke et problem

På Borgtun skole er 33,3 prosent av de fastlønte lærerne enten inne i vikariater eller i en midlertidig stilling, mens på Lunheim skole er 10 personer midlertidig ansatt. Det tilsvarer 35,71 prosent av staben. Ved Gyllenborg skole er 43,44 prosent av de fastlønte ansatte i midlertidige tilsetninger eller vikariater, og ved Skjelnan skole er det samme tallet oppe i 42,86 prosent.

Les også: Varsler tilsyn på Sommerlyst skole

Fast er best

Grete Theodorsen, leder i Utdanningsforbundet Tromsø, peker på at det beste for både elever og lærere er faste ansatte lærere.

– Det beste for elevene er uten tvil faste lærere som skaper kontinuitet i opplæringen over tid. At det er vikarer inne i skolen vil hele tiden være naturlig, men en størst mulig andel av lærerstaben ved skolene bør være fast ansatt, sier Theodorsen.

Hun peker på at nye kompetansekrav gjør at stadig flere lærere må ut av skolen for å få videreutdanning.

– I og med at Stortinget har vedtatt at kompetansekravet har tilbakevirkende kraft, sendes mange av lærerne som i dag er kvalifisert ut av skolen for å videreutdannes. Dermed kommer stadig flere vikarer inn. De nye kompetansekravene gjelder ikke for midlertidig tilsatte, og det er noe som bekymrer oss i Utdanningsforbundet, sier hun.

Les også: Beskyldes for hjernevasking av elever (iTromsø Pluss)

Forskjell

Jill Solheim-Nilsen, enhetsleder ved Gyllenborg skole, peker på at det er stor forskjell på vikarer og midlertidig tilsatte. Kommunens lønns- og personalavdeling har registrert ni fastlønte vikarer og fire fastlønte midlertidig tilsatte ved skolen.

– Over 43 prosent hører svært høyt ut. Men vi har en del vikarer inne for folk som har ulike permisjoner – som svangerskapspermisjon. Når folk har permisjoner må vi nødvendigvis hente inn vikarer, sier hun.

Hun mener det er feil å si at skolen har mange midlertidige stillinger.

– Vi har en hel midlertidig stilling, og et par midlertidige stillinger. Det er for eksempel når noen har svømmetimer med elevene, og dermed får fast lønn utover våren, sier hun.

Vanskelig

Theodorsen i Utdanningsforbundet mener en løsning kan være å ansette faste lærere som kan ivareta vikariatene som nødvendigvis melder seg når lærere for eksempel må videreutdannes.

– I årene fremover vil mange lærere måtte videreutdannes som følge av at kompetansekravene er gitt tilbakevirkende kraft. Man kan vurdere muligheten for å ansette faste lærere som kan tre inn for lærerne som må videreutdannes, sier hun.

Utdanningsforbundet har ifølge Theodorsen ikke fått tilbakemeldinger fra lærere i tromsøskolen som mener andelen midlertidig tilsatte er problematisk.

– Det vi imidlertid får en del tilbakemeldinger på er at det er vanskelig å få tak i kvalifiserte lærere i skoleåret. På sikt vil vi risikere å mangle mange kvalifiserte lærere i skolen som følge av permisjoner. Dette kunne vært løst med å ansette folk fast, som kan gå inn som vikarer i skolen når lærere må videreutdannes, sier hun.

– For mange

Brage Larsen Sollund, byråd for oppvekst, utdanning og idrett, sier at det er for mange midlertidig ansatte i tromsøskolen.

– I skolen er det viktigste eleven, og eleven skal være i fokus på alt vi gjør. Relasjonen mellom lærer og elev blir best med faste ansatte over tid, og vi må strekke oss etter å få flere faste ansatte lærere, sier Sollund.

Han understreker at oversikten fra kommunen baserer seg på tall fra lønns- og personalavdelingen i kommunen, og at ansatte kan ligge inne i systemet med feil ansattkode dersom rektor ved hver enkelt skole ikke har meldt inn sine ansatte med riktig kode.

Byråden påpeker at det under byrådets periode er ansatt flere lærere i faste stillinger i tromsøskolen, og at det finnes mange gode grunner til å ansette folk i vikariater.

– Totalen er likevel for høy, og vi bør strekke oss lenger for å se om vi kan ansette flere folk i faste stillinger, sier han.

– Hvorfor er ikke flere av lærerne i tromsøskolen fast ansatt?

– Som sagt vil vi strekke oss langt etter å ansette flest mulig folk i faste stillinger. Det har vi vært tydelig på både i valgkampen og i Kystens Hus-erklæringen. Dette viser vi også med handling når vi ansetter de ti nye lærerne vi fikk i et fireårig forskningsprosjekt i faste stillinger fremfor et engasjement som varer i prosjektperioden, sier Sollund.

FOR HØY: Brage Larsen Sollund, byråd for oppvekst, utdanning og idrett, medgir at andelen midlertidig ansatte i tromsøskolen er for høy. Foto: Lars Johnsen