Les også: Familie har i lang tid kjempet for at barnet skal slippe mobbing.

TROMSØ: – Denne saken har vi jobbet ekstremt mye med, og vi prøver å lage så gode vedtak og tiltak som overhodet mulig. Vi mener vi har gjort det, og til uken skal vi også lage et nytt enkeltvedtak, sier rektoren ved den aktuelle tromsøskolen.

Han forteller at skolen har hentet inn bistand fra kommunens KUTT-team, og at han har vært svært opptatt av å samarbeide med begge familiene i den aktuelle mobbesaken.

– Siden det første vedtaket ble opprettet våren 2015 har vi forsøkt å samarbeide så godt vi kan med foreldrene. Vi har hele tiden forsøkt å legge opp til tiltak som skal gjøre at eleven som føler seg mobbet skal få et positivt læringsmiljø, og at eleven ikke skal være redd.

Rektoren erkjenner likevel at eleven fortsatt føler seg utrygg, og at skolen med det fortsatt har en åpen mobbesak.

– Egen oppfattelse

– Du sier at eleven opplever mobbing, og at foreldrene ikke er fornøyd med skolens vedtak og tiltak. Mener du som rektor at det foregår mobbing på skolen?

– Etter lovverket er det elevens egen oppfattelse som skal legges til grunn i en mobbesak, og eleven her opplever fortsatt å bli mobbet. Hvis du spør om den ene eleven mobber den andre er det dermed vanskelig å svare på. Ingen ser det, men eleven føler det slik, og da er det det som skal legges til grunn.

– Gjør slike formuleringer i lovverket det vanskelig for skolen å lukke det?

– Lovverket er nok formulert på den måten der er av hensyn til elever som blir mobbet, men det er klart at det gjør det mer komplisert å få stanset en sak. Saken blir ikke stoppet før eleven selv har en oppfattelse av at mobbingen ikke lenger foregår, sier rektoren.

Les også: Byråden skal i møte med moren.

Skolebytte

Rektor har i et brev til Fylkesmannen skrevet at han ikke anser det som en aktuell løsning at mobberen skal bytte skole.

– Det er taushetsbelagte opplysninger som gjør at det ikke lar seg forsvare at denne eleven bytter skole. Fordi det er taushetsbelagte opplysninger kan jeg heller ikke formidle det til foreldrene til mobbeofferet. På generelt grunnlag mener jeg likevel at man bør se på muligheten til å flytte en mobber til en annen skole, før mobbeofferet eventuelt bytter skole, sier rektoren.

– Hva tenker du om at det i denne saken er mobbeofferet som ender opp med å bytte skole?

– Det er selvsagt trist og kjedelig, men dersom det er den eneste mulige løsningen for at denne eleven skal føle seg trygg så kan jeg ikke gjøre noe annet enn å støtte avgjørelsen og beklage at det har kommet dit.

– Dialog

Rektoren opplever å ha en god dialog med elevens foreldre, og kjenner seg ikke igjen i det moren forteller om samarbeidet mellom skole og foreldre.

– Når det kommer til dette med å besvare mange spørsmål på e-post er det med bakgrunn i at det er enklere å komme til en enighet gjennom en dialog i stedet for å sende en mengde e-poster fram og tilbake. Vi har hatt månedlige møter med foreldrene siden oktober, og i noen perioder har foreldrene vært i møte med læreren flere ganger i uken. Vi skriver referat fra møtene som blir lest opp, slik at alle er klar på hva vi har blitt enig om, sier rektoren.

Han understreker videre at de fleste saker som omhandler mobbing løses raskt.

– De fleste saker som kommer til rektor løser seg, og jeg opplever at foreldre er fornøyd med hvordan vi jobber. Jeg opplever også at foreldrene i denne saken er fornøyd med hvordan elevenes lærer har jobbet. Læreren har gjort en fantastisk jobb med både tiltak og samtaler. Hun har gjort en jobb som er langt utover hva jeg som hennes leder kan forvente, sier han.

– I denne saken føler jeg at vi har gjort alt vi har kunnet gjøre for at eleven skal føle seg trygg. Vi har prøvd å spille på lag med begge foreldreparene, vi har søkt ekstern kompetanse, frigjort personell og omorganisert undervisningene. Hvis vi hadde sett andre ting vi kunne gjort hadde vi gjort det, men per i dag føler jeg ikke at vi kunne ha gjort noe annerledes, sier rektoren.