Det ble nylig gjennomført skjenkekontroll ved pizzarestauranten Casa Inferno i Vestregata. Her ble det påpekt at maleriene deres på veggene var alkoholreklame, noe som trolig vil resulterte i en prikk.

Eier Pål Einar Eilertsen synes det er synd hvis de må fjerne de ti bildene som pryder restauranten.

– Vi kjøpte flere hundre bilder fra nettet og valgte ut de fineste. Skulle vi måtte fjerne disse, vil vi kaste 10.000-15.000 kroner ut av vinduet. Det ville vært trasig, ikke bare på grunn av pengene, men på grunn av kunsten, sier Eilertsen til iTromsø.

Les mer: Alkoholreklame skaper forvirring

Gamle malerier

Han poengterer at de har en god dialog med kommunen om problemstillingen, men at han trodde bildene var gamle nok til å kunne brukes.

– Jeg føler det blir litt firkantet hvis vi ikke får bruke bildene, ettersom det er såpass gammel kunst. Men vi har en god dialog med kommunen og vi skal ikke krangle på det hvis vi må ta ned bildene, uttaler Eilertsen.

Les mer: Vil gi denne nye baren bevilling

Daglig leder ved Casa Inferno, Giacomo Reggianini, forteller at noen av alkoholmerkene som avbildes på maleriene selges i restauranten, men at dette gjelder langt fra alle..

– Slik jeg forsto det hadde det ikke noe å si om vi ikke hadde alkoholen i utsalget vårt eller ikke, ettersom det uansett kunne oppfordre til konsumering av alkohol. Det samme gjaldt bilder der det ikke var noe spesifikt merke på, forteller Reggianini da iTromsø besøker restauranten.

Les mer: Endrer rutinene for skjenkekontroller

Vurderes av departementet

Enhetsleder ved servicetorget, Marlene Uvsløkk, innrømmer at reglementet kan være strengt, men at de er nødt til å håndheve det.

– Jeg skjønner godt at det var ment som kunst og ikke reklame, men vi er nødt til å følge reglene. I dette tilfellet har vi dog sendt inn bildene til Helsedepartementet, for å få en ekstra vurdering på de. Dessverre frykter jeg at de vil stemple det som reklame, ettersom de gjorde de samme da vi hadde en lignende sak for noen år siden, uttaler Uvsløkk.