Maskineriet – en 2,5-liters bensinmotor og to elmotorer som til sammen yter betydelige 197 hester – gjør at bilen på ingen måte en noen sinke. 0–100 går unna på drøye åtte sekund. Og med trekk på alle fire – noe som vil bli standardutstyr i Ishavsbyen – er dette en bil som vil synes på salgsstatistikken.

55 solgte

Siden lanseringen har den lokale forhandleren solgt 10–15 stykker i måneden. Så gjenstår det å se om RAV4 Hybrid vil kunne konkurrere med bestselgeren – plugin-hybriden Mitsubishi PHEV.

Hybrid-løsningen til Toyota kom med Prius og har de siste årene også fått innpass i de øvrige modellene. Nå er turen kommet til bestselgeren.

Fullgod variant

Så kan man spørre hvorfor ikke Toyota i samme slengen velger plugin? Til det er det å si at deres hybridløsning gjør at batteriet lades under kjøring. Erfaringene gjennom ett par tiår viser at det er en fullgod variant. Det er ikke alle som liker all ladingen, kampen om en plass å gjøre det og styret med ledning og i verste fall en ekstra kabel.

Introduksjonen av hybrid innebærer at den norske importøren kutter dieselutgaven fordi man regner med at etterspørselen vil bli minimal i fremtiden. Og så var det dette med dieselforbud i byene, som heller ikke Kristin Røymo & Co er fremmed for å innføre lokalt. Det blir også et spørsmål om pris – hvor hybriden slår knockout på alle andre motorløsninger – også den rene bensinutgaven.

Superrask

Det nye maskineriet leverer. Kombinert med CVT-girkassen, som er kraftig oppdatert, byr bilen på kjøreglede. Større og mindre telehiv blir spist opp og eliminert av understellet. Når motoren i tillegg yter det du trenger og vel så det, gir RAV4 Hybrid det jeg forventet. Vi snakker – enkelt og greit – om en av de raskeste i klassen.

Nytt på denne hybridvarianten er at du kan montere hengerfeste i hekken. Der kan du hekte på 1.650 kilo med 4x4-utgaven. Nøyer du deg med forhjulsdrift – som har en startpris på 377.500 kroner – reduseres trekkevnen til det halve.

Selv om RAV4 er en romslig bil, krever hybridløsningen med batteripakke og elmotorer sitt. Eksempelvis er batteriet plassert under baksetet – noe som gjør at dørken ikke blir helt flat. Likevel vil jeg påstå et plassen til pikkpakk er tilfredsstillende.

Fire utgaver

Rav 4 Hybrid kommer i fire utstyrspakker. Felles for alle, er god materialkvalitet og sittekomfort – selv om jeg savnet noe mer lengde på putene foran. Dessuten er beinplassen bak tilfredsstillende, men plasseringen av enkelte knapper og brytere på et ellers oversiktlig dashbord, kunne vært bedre. Støynivået er det også gjort noe med.

Fjerde generasjon

Denne utgaven av RAV4 er fjerde generasjon. Den kom i 2013. Årets utgave er imidlertid modernisert – om enn ikke så mye. I det inngår LED-lys både foran og bak, samt en del endringer på støtfangerne. Det er nok til å gi bilen en mer moderne look.

Så, dersom du er på Rav-jakt, er valget enkelt. Det må bli hybridutgaven. Ikke bare er den 20.000 kroner billigere enn bensinmodellen, forbruket blir også lavere. I sum gir det besparelser som kan brukes på annen hygge – i tillegg til den du får i doningen.