Dramatikken og tidsaspektet bak tildragelsen var hovedfokuset i Bladet Tromsøs reportasje fra 28. mai 1984.

Ved Rikshospitalet i Oslo lå en ung mann med hjerteproblemer for døden.

Spesialteam fra Oslo

– Kun en hjertetransplantasjon kunne redde ham, og fra Rikshospitalet gikk det forespørsler til en rekke norske sykehus om det var muligheter for å kunne levere et hjerte til Oslo-mannen, skriver daværende sjefredaktør Einar Sørensen.

Ved Regionsykehuset i Tromsø (RiTø), som på den tiden lå ved Strandvegen, hadde en annen ung mann nylig avgått ved døden. Da ble et legeteam omgående sendt med Luftforsvarets spesialjet til Tromsø.

Der ble hjertet til den avdøde operert ut og lagt i en spesialkasse som holdt hjertet nedkjølt under transport. Vi kan vel nesten gå ut fra at det er denne kassen mannen til venstre på bildet holder under armen.

Sto bra til

Etter operasjonen gikk turen til Langnes hvor spesialjeten, en Falcon Executive, sto med motorene i gang.

To timer etter at spesialteamet forlot RiTø sto de klare i operasjonsstua på Rikshospitalet.

Dette var da den femte hjertetransplantasjonen som ble gjennomført ved Rikshospitalet.

– Nr. to døde, men både nr. en, tre og fire lever i beste velgående, oppsummerer Sørensen.

Da «Tromsø» snakket med Rikshospitalet den samme kvelden sto alt bra til med den nyopererte, men artikkelen minner om at det er flere kritiske faser for en slik operasjon.

Soppmedikament

– Ved hjelp av flere effektive medikamenter, blant annet produsert av en spesiell sopp som finnes på Hardangervidda, har man etter hvert begynt å beherske også avstøtningsproblemene, men fortsatt vet man ikke om denne saken er definitivt løst, uttalte assisterende overlege Tor Frøysaker.

På den tiden var Norge det eneste skandinaviske landet som utførte slike operasjoner, så dette var banebrytende teknologi. Tidsmarginene var forsvinnende små. Det burde ikke gå mer enn tre timer fra donors død til hjertet var på plass i sin nye vert.

– Transplantasjonen siste helg var dermed på yttergrensen av det umulige, men siden man ikke fikk noen forsinkelser underveis gikk alt bra, avslutter Sørensen.