Denne begivenheten er det faktisk to personer som har gjort oss oppmerksomme på. Den første var Torbjørg Berger, Alf Bergers datter, og ikke lenge etterpå stakk Tom Salvesen, barnebarn av byens første drosjeeier, Alf Dahl, innom med ett av bildene vi har på trykk i dag.

Våren 1916 ble selskapet AS Tromsø Auto stiftet og de første bilene kjøpt inn. En stolt Alf Berger kunne sette seg bak rattet på en Dodge med kjennemerket X-53. En lignende bil av samme merke kom samtidig.

Utdannet sjåfør

DROSJEEIER Alf Dahl med familie. Ytterst til venstre står hans kone Alma Antonsen (opprinnelig fra Lavangen) sammen med datteren Ingebjørg (Dahl Salvesen). Deretter ser vi Ingeborg (Beck Sørensen), Arnulf og minstemann Øyvind står foran pappa. Øyvind er i Tromsø kanskje bedre kjent som Dr. Dyregod. Bildet har vi fått låne av Tom Salvesen, Ingebjørgs sønn.

– Pappa var utdannet drosjesjåfør i Trondheim. Han var opprinnelig maskinist, men fikk slik sjøverk så han måtte finne seg noe annet å gjøre, sier Torbjørg Berger til iTromsø.

Hun viser stolt fram bilder av faren og hans kollegaer og drar fram merket som beviser at faren var byens første drosjesjåfør. På baksiden av merket står det inngravert «1.» Ifølge datteren var han en punktlig og serviceinnstilt drosjesjåfør som viste aktsomhet i trafikken.

Ikke påkjørsrett

– Han sto for opplæringa av de andre sjåførene og brukte å si: «Husk én ting: du har kanskje forkjørsrett, men ikke påkjørsrett», forteller Berger.

Ifølge Thoralv Lund som skrev historieheftet for Tromsø Drosjeeierforening i anledning 50-årsjubileet i 1976, var byens innbyggere begeistret for drosjene, til tross for en viss irritasjon mot den økende biltrafikken. Allerede første året gikk selskapet med overskudd. Berger arbeidet hardt og kjøpte etter hvert sin egen bil. Han var tydeligvis så fornøyd med bilen han kjørte at også dette ble en Dodge.

– Vi så ham bare ved middagsbordet og vi hadde lagt oss før han kom hjem, men slik var det den gangen, sier datteren.

Møttes på kafeen

IDRETTSVEGEN 39: Her bodde Alf Berger sammen med sin familie. Bildet er fra Perspektivet Museums Mack-samling og er datert til rundt 1900.

Berger kom opprinnelig fra Finnkroken på Reinøya hvor han står oppført med «lidt Fiskeri» som yrke i folketellinga fra 1900. Da han kom til Tromsø for å kjøre drosje møtte han Sigrid Jørgine Olsen.

– De traff hverandre på kafeen hvor Mamma jobbet. Det var der drosjesjåførene brukte å spise.

I 1921 giftet de seg og fikk barna Haldis, Steinar, Eva, Torbjørg og Aashild. Berger må ha vært en barnekjær mann. På 17. mai brukte han nemlig på sine ledige stunder å fylle bilen med unger og kjørte dem til tankene på Sydspissen og tilbake.

– Da sto jeg selv i kø og brukte å lure meg med. Så vidt jeg husker brukte jeg ikke å betale, sier hun med et lurt smil.

Fast sjåfør

Berger var altså byens første drosjesjåfør, mens Alf Dahl har æren av å være byens første drosjeeier. Bilen han står foran på bildet er en Germain kjøpt fra Jacob Sarnes i Trollvik, men det var bare en av bilene han eide.

Dahl må ha vært en solid sjåfør da handelsmann og visekonsul Harald Berg, far til Odd Berg, brukte ham fast da Berg skulle ut og kjøre. De med god fantasi kan se for seg drosjebilen putre opp foran den gamle Sjøfartsbygninga på Roald Amundsens plass 1 da visekonsulen skulle ut i representasjonsoppdrag.

Narrestreker

YRKESSTOLTHET: Disse karene oser av den. X-56 var ifølge Bilboken for Norge 1922 en Overland eid av "vognm. Arth. Olsen m. fl." Bildet har vi fått låne av Torbjørg Berger.

Men alt var ikke alvor i drosjebransjen og sjåførene var ikke fremmed for å spøke med drosjeeier Dahl som fikk klengenavnet «Dallan». Slike klengenavn må ha vært vanlig blant de ansatte og Salvesen kan fortelle at Berger også lød navnet «Jollan».

– Ei natt hørte bestefar at det var så mye trafikk utenfor huset hans. Da sto han opp og fikk på seg «luggan» fordi han trodde det var mye å gjøre, men da han kom ut var det ikke en tur å få. Da hadde de andre sjåførene lurt ham ut ved å kjøre rundt huset hans, forteller Salvesen.

POSTKORT: Tromsøs drosjesjåfører endte til og med opp på postkort, som dette. Kortet har vi fått låne av Torbjørg Berger.

En annen gang ringte en av Dahls sjåfører på hos sjefen for å få tak i grovsalt. Da hadde de andre sjåførene narret ham til å tro at det kunne hjelpe mot gneldring i bremsene.

I ettertid har Alf Bergers minne blitt hedret ved å få en vei oppkalt etter seg. Bergervegen ligger like ved Idrettsvegen 39 hvor han engang bodde.