Prostneset: – Illustrasjonene viser i all hovedsak hvordan det kommer til å bli seende ut. Det vil være noen detaljer som kan bli endret, men jeg er veldig godt fornøyd med utseende, sier havnedirektør Halvar Pettersen.

Bussterminal

støping: De første betongarbeidene til det som skal bli den nye havneterminalen. Foto: Kjetil Vik

Grunnarbeidene er allerede i full gang på den nederste delen av Prostneset. Jord- og steinmasser er fjernet fra deler av tomta for at støpingen av fundamenter kan starte. Gravemaskiner og lastebiler sørger for store stein- og grushauger rundt på byggeområdet.

– De har begynt med støpearbeidene. En snutebil leverer betong akkurat nå, sier Pettersen.

Det var Peab Bjørn Bygg som sikret seg byggekontrakten på 380 millioner kroner. De første betongarbeidene skjer i forbindelse med den nye bussterminalen som blir liggende på plan én, under taket av kjørerampen hvor taxi kan kjøre for å sette av og ta på passasjerer.

– Det er den første fundamenteringen til det som skal bli bussterminalen vi har begynt på. Det skal ikke pæles i tomta, men støpes sålefundamenter. Dette arbeidet vil vi holde på med hele sommeren, sier prosjektleder Morten Andreassen i Peab Bjørn Bygg.

BYGGETOMT: Prosjektleder Morten Andreassen i Peab Bjørn Bygg på byggeområdet for den nye havneterminalen. Foto: Kjetil Vik

Forsiktig start

Bussterminalen blir liggende mellom de tre byggene som etter hvert skal bygges på tomta, med en total bygningsmasse på 13.700 kvadratmeter. Det største bygget blir passasjerterminal for de reisende med hurtigruta, hurtigbåtene og langdistansebussene. I tillegg kommer to bygg hvor blant annet Visit Tromsø, Troms Fylkestrafikk og Tromsø Havn selv skal inn.

Utover høsten skal det leveres betongelementer, og målet er å kunne få bussterminalen under tak før vinteren. Foreløpig er antall arbeidere forholdsvis beskjedent, men etter hvert som arbeidene skrider fremover vil det ble flere håndverkere i sving, og antall heisekraner skal økes.

– Foreløpig har vi en liten arbeidsstyrke, som skal økes til rundt 30 i sommer. På topp vil rundt 100 arbeidere jobbe på prosjektet når det innvendige arbeidet på byggene er i gang, sier Andreassen.