STORELVA: Etter ti års skolegang åpnet Tromsøs 10.-klassinger sin første eksamensoppgave nå på tirsdag. Det ble et skremmende møte for mange av elevene.

– Det er jo diskusjoner rundt eksamensoppgavene hvert år, men i år var det helt spesielt. Da jeg leste oppgaven selv, skjønte jeg svært lite, og det tok flere gjennomlesninger før jeg forsto hva de var ute etter, forteller rektor ved Storelva skole, Grete Ollila.

Hun er ikke den eneste som har reagert. Aftenpsoten har denne uken omtalt flere lærere samt Elevorganisasjonen som har uttalt seg svært kritisk til oppgavene.

Utfordrende

Av dem er det del én som har fått mest kritikk. Her skal elevene gi tips til en medelev til hvordan de kan angripe en teateranmeldelse av «En folkefiende» for å forstå den bedre. De skal også gjøre rede for hvorvidt karakteren samsvarer med teksten.

Det som gjorde oppgaven utfordrende var anmelderens språkbruk, som besto av ord og uttrykk som «den kompakte majoritet», «vårt neokapitalistiske lykkeland», «maktarroganse» og «opportunisme». Dette fikk mange av elevene til å sperre opp øynene.

– Jeg måtte lese den fire ganger før jeg skjønte noe. Det gikk for så vidt greit å skrive når jeg fikk lest skikkelig, men jeg tror det kan være svært vanskelig for dem med lav måloppnåelse. Oppgaven har vært snakket en del om blant elevene i ettertid, forteller Thea Røstlie (15).

– Jeg prøvde å slå opp «neokapitalistisk» i ordboken, men det sto ikke der. Det blir helt feil å ha en slik type anmeldelse når det er ungdom som skal analysere den. Man skal ikke være redd for eksamen, men det tror jeg at denne oppgaven kan føre til, tilføyer klassekamerat Torjar Nilsen (15).

Blir skremt

Denne bekymringen deler også rektor.

– Tenk deg en toerelev som får denne oppgaven i fanget. Det vil bare være frustrerende og vil skape et unødvendig stress. Oppgaven kan nok løses greit av de flinkeste elevene i klassen, men den blir uforståelig for en stor andel av dem, sier Ollila og legger til:

– Dette er deres første møte med eksamen, så jeg frykter at de vil bli redde for eksamen i fremtiden, uttaler hun.

LES OGSÅ: Her er studentenes beste eksamenstips

Også norsklærer Trine Wikstrøm frykter at oppgaven kan virke skremmende.

– Det er ganske nedslående å begynne med en slik type oppgave. Man mister fort motivasjonen for resten av eksamen da, sier hun til iTromsø.

– Tas hensyn til

Utdanningsdirektoratet har fått mange tilbakemeldinger på oppgavene og har nå gått ut på Facebook for å adressere debatten.

– Det er alltid utfordrende å lage gode eksamensoppgaver, og vi jobber grundig med å utarbeide disse. Dersom det viser seg at eksamen har vært vanskelig for mange elever, er det noe som vil bli tatt hensyn til i sensuren, skriver de på Facebook-siden sin.

Overfor Aftenposten har avdelingsdirektør Sissel Skillinghaug i Utdanningsdirektoratet uttalt at de tar til seg tilbakemeldingene.

– Ser vi at oppgavene har vært i overkant krevende, vil vi ta hensyn til dette i sensuren, uttaler hun til avisen.

Her kan du lese hele eksamensteksten.