Byrådet vedtok i dag i sitt konferansemøte å anbefale innføring av bompenger i Tromsø.

Dette for å kunne få inn nok penger til å få til en såkalt miljøbyavtale med staten.

Vedtaket møter imidlertid på motstand allerede før blekket på papirene er tørket.

Hastverk med vedtak

Høyres tidligere byrådsleder, Øyvind Hilmarsen, er kritisk til hvordan dagens byråd ser ut til å ha fått ekstrem-hastverk med å få sjøsatt bompenger i byen.

Les også: Nå får Tromsø bompenger (krever abonnement)

– Jeg mener at forslaget er altfor dårlig utredet til at man skal kunne fatte vedtak i kommunestyret om bare to uker, sier han.

Han sier at tallet 400 millioner kroner tilsvarer det dobbelte av eiendomsskatten – eller i runde tall 5.500 kroner per tromsøværing.

– Det er et ekstremt høyt tall og det kan føre til at en familie kan være nødt til å punge ut med titusener av kroner per år, sier Høyre-politikeren.

Alvorlige konsekvenser

Han sier at det vil være særdeles vanskelig å støtte et forslag om bompenger når det kan få så drakoniske konsekvenser for borgerne og næringslivet i Tromsø.

– Dessuten så har ikke byrådet lagt fram noen skisser for hvordan avgiftsnivået skal legges eller hva man skal betale, sier Hilmarsen.

Han etterlyser også at dagens styre stikker fingeren i jorda med tanke på ambisjoner.

BLIR DYRT: Øyvind Hilmarsen mener bompenger bør utredes bedre. Foto: Trond Tomassen

Ifølge han så må kanskje kommunen, fylkeskommunen og staten moderere det man kaller for «nødvendig infrastruktur».

Om man skal nå opp til det som er beskrevet i rapporten «Transportnett Tromsø» så er prislappen satt til mellom 7,5 og åtte milliarder kroner.

Realitetsorientering

For å få del i statlig finansiering må kommunene stille med halvparten – og det er her bompengene kommer inn.

– Kanskje er det på tide med en realitetsorientering av behovene. Kanskje kan vi ikke få alt vi ønsker oss, noen av tiltakene kanskje må vike, sier Hilmarsen.

I dag har Tromsø en lokal drivstoffavgift som tar inn i runde tall 30 millioner kroner per år. Ifølge det sittende byrådet vil man være nødt til å øke avgiften til 15–20 kroner per liter for å nå de nødvendige 400 millionene.

Vil se på ny Tverrforbindelse

Hilmarsen sier at alle er innforståtte med at drivstoffavgiften ikke er nok, men maner til mer nøkternhet når det kommer til behovene for nye og dyre tiltak.

Hva slags tiltak som kan være nødt til å droppes er Hilmarsen foreløpig vag på.

– Men jeg noterer meg at et flertall i kommunestyret ikke ønsket en ny Tverrforbinldelse, sier han.