SENTRUM/E8: I tur og orden er Golf og Passat kommet i GTE-utgaver. Det har økt interessen for det tyske bilmerket. Men når det gjelder Tiguan, må du vente til neste sommer før den ladbare varianten er på plass.

Toppmodellen

Vi har hatt toppmodellen på veien. I tillegg til highline-utstyret, var testbilen påprakket ekstrautstyr for ytterligere 103.000 kroner. Det gjør at bilen faretruende nærmer seg andre, mer eksklusive modeller – som igjen gjør at potensielle kunder kan ta andre valg.

Det er også et lite minus for Volkswagen at Tiguan GTE ligger rundt ett år fram i tid. Det kan gjøre at mange avventer et kjøp. Årsaken ligger i avgiftsreduksjonen som – sammenlignet med nevnte Golf og Passat – gjør at en ladbar Tiguan vil koste rundt 400.000 kroner når den foreligger. Da blir besparelsen på highline-eren 80 tusen kroner.

Godt utvalg

Nye Tiguan havner i et segment hvor konkurransen er knivskarp. Biler som Mazda CX-5, Toyota RAV4 som er å finne som hybrid, Kia Sportage, Subaru Forester og Hyundai Tucson er biler som ligger i samme prissjiktet.

Tiguan gir meg personbilfølelse bak rattet. Den er lettkjørt og er utstyrt med det du trenger – ikke minst parkerings- og førerassistentsystem. Det gir økt sikkerhet og bedrer oversikten for føreren.

Lettkjørt bil

I tillegg til at kjøreegenskapene på topp, fremstår nye Tiguan som røffere og mer sporty enn forgjengeren. Det skyldes også at modellen er både lengre, bredere og litt lavere enn forgjengeren.

De nye motorene er blitt langt mindre tørste enn de gamle. Vår testbil hadde en 150-hester diesel med nok newtonmeter til at frasparket ble merkbart. Kombinert med en 7-trinns DSG-automatkasse, hvor det i tillegg er mulig å velge mellom en rekke kjøreprogram, blir konklusjonen at Tiguan er en lettkjørt bil.

Bedre plass

At Tiguan har strukket seg seks centimeter i lengden, vises på plassen i kupeen. Romfølelsen er på plass og matcher fullt ut de nevnte konkurrentene. Det er også betryggende å vite at baksetet kan justeres hele 18 centimeter i lengderetningen.

Her vil jeg trekke fram den ekstra plassen som er under gulvet i bagasjerommet. Der er det mer enn god nok rom til å stikke unna ting du ikke må ha framme i hverdagen.

Og er ikke det samlede volumet stort nok, er det mulig å henge 2,5 tonn last på kroken...

4-motion

Inntil GTE-utgaven er på plass, vil vår testbil utvilsomt bli bestselgeren – ikke minst fordi startprisen er akseptabel. Da får du både automatkasse og diesel samt at det nye 4x4-systemet også er på plass. Det siste er spesielt viktig for tromsøbilister som vet hvilke utfordringer vinterveiene kan by på.

Skal du ha en folke-SUV, er nye Tiguan så oppgradert at den blir vanskelig å komme utenom.

Jeg nevner også at bilen fra neste vår også blir å finne som syvseter.