Han står bak en rekke av Hålogaland Teaters største publikumssuksesser gjennom tidene. «Oluf», «Vett og Uvett», «Den fordømte Nordlendingen» og «Hemmel og Hav», for å nevne de fire største. Nå er han tilbake ved teatret for første gang siden 2008, og lørdag er det urpremière på monologen «Zapffe» under Festspillene i Nord-Norge.

– Så hvordan endte du egentlig opp i Tromsø av alle steder?

– Jeg jobbet på et teater i Stockholm i 1971 som Hålogaland Teater gjestespilte på og jeg var på det punktet så utrolig lei av byen. Så jeg satte meg på et tog til Narvik og tok buss videre til Tromsø hvor det var snøkov og helvete da jeg gikk ut av bussen. Da var det bare noe som falt på plass. Her har jeg skapt livslange vennskap, møtt min kone og hatt den store gleden av å jobbe med fantastiske kolleger ved Hålogaland Teater. Det er derfor jeg alltid vil tilbake. Dette er mitt andre hjem.

Med fra starten

Kona Torill Øyen var blant de syv første skuespillerne ved Hålogaland Teater ved oppstarten, og er i dag representert som en av de syv musene som står utenfor teatret. Den gang hun og Lidström møttes, holdt teatret til på det vi i dag kjenner som Rådstua. Det var ikke stort. Av mange beskrives den tiden som å lage teater i et bøttekott. Lidström har mange gode minner fra den tiden.

– Det var jo bare ett toalett i bygget, og der hadde Sverre Kjelsberg en gang barrikadert seg. Jeg måtte på do, men fikk streng beskjed om at han satt og skrev musikk, så da måtte jeg jo bare gå ut rundt hjørnet, sier Lidström lattermildt.

Les også: Fra himmel til helvete i Figenschow og Høeghs nye HT-stykker

En mann for sin hatt

Lidström har tenkt lenge på hvorfor han som nordsvenske fant seg så godt til rette i Tromsø, og ikke minst hvorfor tromsøværinger stadig lar seg begeistre over stykkene hans. Han mener humoren er ganske lik, bare at nordlendinger er mye kjappere på opptaket og på svarreplikken enn det svenskene er. Også er det jo noe med den nordnorske sjarmen …

– Jeg gikk rundt med en hatt på hodet da jeg først flyttet hit og bodde oppe ved høyblokkene på Prestvannet. En dag stoppet en bil meg og sjåføren ville gi meg et bilde han hadde malt selv fordi jeg var så tøff som gikk med hatt. Du skal altså være lagd av gråstein for ikke å smelte av sånn oppførsel, forteller han og ler rått.

Tilbake sammen

Nå er han tilbake, ikke bare i Tromsø og på Hålogaland Teater, men også med Kristian Fr. Figenschow jr. De jobbet sammen for første gang for rundt 30 år siden med «Oluf», som var Figenschow jr. første forestilling på teatret. I ettertid har det blitt mange samarbeidsprosjekter og det er ikke en overdrivelse å kalle det for et samarbeid.

– Kristian er jo er kjernekraftverk av et menneske! Jeg ringte vel Kristian da jeg begynte å arbeide med monologen for jeg kunne egentlig ikke se for meg noen andre enn ham fremføre den. Vi har utvekslet mye tanker og ideer rundt Peter Wessel Zapffe, og utarbeidet materialet som fremføres sammen.

– Zapffe hadde jo et relativt bekmørkt livssyn. Hvordan er det å finne humoren i det mørke?

– En utfordring helt klart. Det er lett å bli deprimert av verkene hans, som i bunn og grunn handler om at livet er totalt meningsløst. Når det er sagt overlevde han tre selvmordsforsøk og ble nesten 90 år, så det var klart en livsgnist og livsglede i bunn der. Verkene hans er tross alt veldig morsomme selv med den litt mørke undertonen.

– Deler du noe av filosofien din med Zapffe?

– Jeg er veldig uenig med ham på enkelte punkter. Han mente blant annet at det var helt ubrukelig å formere seg, og nå som jeg har to barn og tre flotte barnebarn, er det umulig å være enig med ham der. Han hadde ikke noe kjærlighet i livet, og jeg er så heldig å ha masse.

Les også: Fire års arbeid og 5.000 sider har blitt en times monolog

Ser ikke så mye tilbake

Lidström har snart jobbet med teater i over 40 år og med mye suksess, blant annet har han den ærverdige Ibsenprisen på peishyllen. Nå har han begynt å reflektere over sin lange karriere. Han sier han ikke er noen supermann og har stykker under kappen han ikke er like fornøyd med som andre, men man kan jo ikke se for mye tilbake.

– Har du begynt å tenke på å legge opp?

– Masse. Man vil jo la ungdommen slippe til, men … Det å starte med prøver på stykker og jobbe i teateret er ennnå noe av det som gir meg mest glede her i livet. Man kan jo få hjerneblødning og dø på flekken i morgen, så man må bare nyte hvert øyeblikk man har til rådighet.

Guri Johnson, skuespiller: – Lennart er et teatermenneske med lang erfaring som alltid har gått sine egne veier. Han setter opp morsomme stykker som han ofte har skrevet selv, men alltid med en dyp mening. Han er særdeles trivelig og artig. Med sin teft for hva som treffer publikum, har han ofte hatt suksess. Jeg har vært så heldig å ha jobbet med Lennart to ganger, og gjør det gjerne igjen! Foto: Marius Fiskum
Tove Mack, koreograf: – Lennart lot alle alltid slippe til med kommentarer og var interessert i å høre alle sine meninger om alt. Det var ingen skiller mellom folk i forskjellige roller og Lennart gjorde det slik at alle følte seg trygge nok til å dele sine meninger. Jeg jobber en periode i Oslo, og der var det absolutt ikke slik. Lennart er et utrolig raust menneske både privat og profesjonelt, og har en gave som gjør at han er utrolig flink til å finne det humoristiske i alvoret. Han ga meg også en gang et godt råd jeg har tatt med videre i livet: «Kjenner du at du er nervøs og vil trekke deg, skal du kjenne på usikkerheten og vite at du har det du har, verken mer eller mindre. Du skal aldri ta et skritt tilbake, men ett fram og se dem rett i hvitøyet». Foto: Ola Røe
Kristian Fr. Figenschow jr. skuespiller: – Lennart var instruktør på «Oluf» som var mitt første stykke på Hålogaland Teater, og det er nesten 30 år siden. Siden den gang har vi jobbet mye sammen og blitt veldig godt kjent. Når man kjenner hverandre slik som vi gjøre, trenger man ikke så mange ord for å kommunisere, og vi deler den samme innfallsvinkelen på galskapen bak humoren. Han liker ikke å skryte, men på vegne av teateret, kan jeg si at det slettes ikke er sikkert at vi hadde vært der vi er i dag om det ikke var for Lennart! Foto: Ronald Johansen / iTromsø