iTromsø har tidligere skrevet om «gullhotellet» som i jubileumsgave til seg selv og byen skal renoveres for 15 millioner kroner i løpet av året.

I toppetasjen har hotellet nå bygget om og pusset opp alle de 12 rommene på 25-30 kvadratmeter.

– Vi hadde skråtak her oppe før, men nå har vi rettet ut den gamle fasaden. Nå fremstår rommene som moderne og med nordlyset som et gjennomgående tema, sier hotelldirektør Tore Pettersen.

Les mer: Gullhotellet pusses opp for 15 millioner kroner (iTromsø Pluss)

100.000 kroner per rom

I månedsskiftet står også den nye fasaden på øst- og nordøst-siden av hotellet ferdig.

Av den totale prislappen på 15 millioner kroner er rundt 1,2 millioner brukt på rommene og korridoren i toppetasjen.

– Vi har brukt omtrent 100.000 kroner per rom til ombygging og innredning, sier Pettersen.

– Resultatet har blitt veldig bra. I denne etasjen bruker mange av våre stamgjester å bo, og vi var derfor veldig spente på hva de kom til å si. Men de har vært utelukkende positive. Det som brukes mye slites også fortere, og alle rommene her ble ribbet og bygd opp i moderne stil. Hele etasjen fremstår som ny nå.

Han legger til at det også er brukt én million kroner til ny heis på hotellet.

Se bildeserie øverst i saken!

Les også: Flytende hotell på vei mot Tromsø

Hard konkurranse

Renoveringen har ifølge Pettersen vært helt nødvendig på grunn av den tøffe hotellkonkurransen i byen.

– Konkurransen blir tøffere og tøffere, og det er noe vi merker. Vi hadde vårt rekordår i 2014. Det var det samme året som Clarion The Edge og Comfort Hotel Xpress åpnet i sentrum, og vi var derfor forberedt på at det kom til å bli et tøffere år i 2015. Det fikk vi rett i, og vi merker at konkurransen har blitt større både på belegg og på pris i byen, utdyper han.

Se interiørtips: Lag din egen skjenk til under 1000-lappen

Høyere krav

Da må man ta grep for å holde tritt med de nye hotellene, ifølge direktøren.

– Skal du være med i konkurransen så kan du ikke tillate deg å levere et slitent produkt, sier han og fortsetter:

– Nettjenesten Tripadvisor har også blitt et viktig verktøy for turistene i valget av hotell. Er det ikke bra nok, står det svart på hvitt i anmeldelsene fra gjestene. Det stiller høyere krav til hotellene, og da må du pusse opp når du ser at du har råd til det.