STORGATA: Det hele startet med hjemmebrygging i badstua da Marius Graff var bare 15 år gammel. Syv år senere driver 22-åringen brygghus sammen med Martin Amundsen, som sa opp bankjobben for å satse for fullt på lokalt øl. Det angrer han ikke på i dag.

LES OGSÅ: Nå har denne Tromsø-duoen verdens nordligste bryggeri – i Fastlands-Norge

– Vi føler at det har skjedd veldig mye bare det siste året, men samtidig er vi jo bare så vidt i gang, sier Amundsen.

50.000 liter

Det lokale brygghuset har vært i drift i snart tolv måneder. 1. juli i fjor flyttet de inn i lokalene i Storgata, 10. august ble de store ståltankene for produksjon og lagring av øl levert fra USA og brygghusets første offentlige opptreden var under Smakfestivalen i midten av september i fjor.

TO MILLIONER: Amundsen og Graff har investert over to millioner kroner i utstyr fra USA. De forventer ikke å gå i overskudd etter det første driftsåret. – Det hadde jo vært for enkelt. Vi har investert mye i dette, men den gjør oss også i stand til å brygge det ølet vi gjør i dag. Uten det hadde vi ikke vært noe, sier Graff.

Etter ett år kan det lokale bryggeriet nå vise til 16 ulike sorter ølbrygg, hvorav 10–12 av dem er faste.

LES OGSÅ: Ølbyen Tromsø: Fra «blanding» til «growler»

– Vi produserer mye mer nå enn tidligere. Vi håper å selge mellom 40.000 og 50.000 liter innen året er omme. Vi produserer i tillegg mer slik at vi får bygd oss opp et lager og ikke går tom hele tiden, utdyper bryggerisjefen.

Solgte for millionbeløp

Amundsen understreker at man langt ifra blir søkkrik av å drive mikrobryggeri.

– Det er helt klart tøft å tjene penger på et mikrobryggeri i oppstartsfasen, som det nok er i de fleste andre bransjer. Det er krevende å starte opp noe nytt, og man kan ikke forvente at det renner inn penger, sier han.

LES OGSÅ: Ølkultur til folket

– Vi er to mann som jobber fulltid og som begge skal ta ut en lønn som er til å leve av - og så jobber vi så mye som det kreves. Det er et mål for oss å skape arbeidsplasser, og det betyr at vi over tid må lykkes med å bygge opp en lønnsom bedrift.

I 2015 hadde Uthuset 101 AS – selskapet bak brygghuset – 1.021.000 kroner i driftsinntekter. Som følge av oppstarten, og dermed en god del engangsinvesteringer i utstyr og annet, endte årsresultatet på -529.000 kroner for det ferske bryggeriet.

TO TYPER ØL: Bryggeriet konsentrerer seg om to hovedtyper av øl – tysk tradisjonell øl som mange setter pris på, og mer amerikansk, moderne øl som pale ale og IPA, forklarer Amundsen.

Utesteder

Nå serveres Graff-øl på Hildr, Burgr, Skirri, Solid, Kafé Sånn, Lugar 34, Circa, Ølhallen, Skarven, Mathallen, Brasserie 69, Bardus, Maskineriet og Vulkana. Som Amundsen kommer på i farta.

– Dessuten kan man få Graff på Jernteppet i Hammerfest og på to-tre utesteder i Bergen, sier Amundsen.

LES OGSÅ: Ingen bykrig på ølfronten

I tillegg selges Graff i alle Coop-butikkene i Tromsø, samt enkelte utvalgte Eurospar-butikker.

– Dessuten selges Graff gjennom kjeden Gulating – som kommer til Jekta snart.

HISTORIE I VEGGENE: Lokalet fra 1901 var opprinnelig et møbelverksted. Det har vært flere ulike håndverkere i bygget, og nå tar Graff Brygghus det videre med et håndverk i mer moderne form.

I slutten av september åpnet brygghuset utsalget i deres eget lokale, hvor kundene kan kjøpe såkalt «growler fill».

– Det er populært og vi har solgt over 2.000 tolitersflasker som kundene kommer tilbake for å fylle på.

Vinmonopolet

Nå har brygghuset ett bestemt mål for øye.

– Vi begynte ikke å flaske øl før til jul i fjor, men med nytt utstyr på vei får vi nå økt kapasitet på flaskingen slik at vi kan levere stabilt til flere butikker. Etter hvert får vi også mulighet til å levere til Vinmonopolet. Det er noe vi jobber konkret med nå, og vi håper å kunne være i hyllene der til jul. Det hadde vært kjempebra, og vi ser at mange etterspør det sterke ølet som man ikke får kjøpt i butikk, sier Amundsen.

LES OGSÅ: Starter ølbryggeri i bakgården

– Hvor ser dere for dere at bryggeriet er om noen år?

– Verdensherredømme får vi vel si, sier de to ølbryggerne og ler.

– Vi ønsker å bre oss mer utover regionalt og se mot resten av Nord-Norge og videre. Vi skal vokse, men vi har ikke ambisjoner om å bli så voldsomt store, legger Amundsen til.

Og Amundsen tror ikke de er i nærheten av å utgjøre en trussel for de større bryggeriene.

– Mack produserte vel rundt 300.000 liter juleøl i fjor ... jeg tror ikke de føler seg truet av oss! Selv om man kan oppleve at mikrobryggeriene er overalt, så utgjør de faktisk bare 3–4 prosent av den totale ølproduksjonen i Norge. Jeg tror derimot at de store bryggeriene føler at mikrobryggeriene er med på å skape et større mangfold og en større interesse for øl. Øl er i vekst, og det nyter alle godt av!