Det går fram av høringsuttalelsen Tromsø Taxi har sendt til fylkeskommunen i forbindelse med at Din Taxi har søkt om fem reserveløyver for å teste ut eltaxi i tre år.

I søknaden viser Din Taxi til at de fra 2014 til 2015 har hatt en økning i antall taxiturer på rundt 17 prosent, og at det har vært en økning i antall holdeplassturer til Tromsø lufthavn på 20 prosent i samme periode. Disse tallene stiller konkurrenten Tromsø Taxi seg tvilende til.

Skadelig for økonomien

– Tromsø Taxi har levert statistikk til fylkeskommunen som viser nedgang i antall turer i perioden fra og med 2008 til og med 2015. Etableringen av Din Taxi i 2008 er naturligvis en del av forklaringen, men at trafikken har økt så mye de to siste årene, stiller vil spørsmål ved. Vi forutsetter imidlertid at fylkeskommunen innhenter korrekte trafikkdata som grunnlag for en eventuell beslutning om økning i antall reserveløyver, heter det i høringsuttalelsen til Tromsø Taxi.

De mener det ikke er behov for flere løyver i Tromsø, og en prøveordningen med fem nullutslippsbiler endrer ikke på det standpunktet.

– Fem nye løyver vil skade økonomien til eksisterende løyvehavere, og det kan vi ikke anbefale, mener direktør Bjørn Føre i Tromsø taxi og leder Svein Harry Martinsen i Norges Taxiforbund avdeling Troms, som har signert uttalelsen.

Kan avse reserveløyve

De mener det ikke er behov for flere drosjeløyver i Tromsø fordi tur- og aktivitetsaktører tar mye av turisttrafikken og at busstilbudet har økt med ekspressruter og hyppigere avganger. I fylkeskommunens saksutredning viser de til at Din Taxi har forholdsmessig sett færre reserveløyver enn konkurrenten.

Tromsø Taxi har tre ledige reserveløyver utlyst, og som et bidrag til fordeling av løyvene mellom taxisentralene foreslår de å avse to av reserveløyvene til Din Taxi.

– En slik løsning vil utjevne dagens skjevhet mellom sentralene samtidig som tilbudet til forbrukerne opprettholdes. Argumentet for flere reserveløyver for å utjevne fordelingen mellom sentralene faller dermed bort, mener Tromsø Taxi.

Tromsø Taxi mener dessuten det er mulig å teste ut nullutslippskjøretøy i drosjenæringen her i byen uten at det er nødvendig med flere løyver. 1. september settes den første nullutslippsdrosjen i trafikk i Tromsø, med en løyvehaver tilknyttet nettopp Tromsø Taxi.