Torsdag 2. april 1968 var ventetida endelig over for den effektive herremann som ønsket effektivitet i sine bankforbindelser. Da kunne man nemlig på annonseplass lese:
– Vår nye bankfilial i Storgt. 25 (Margarinfabrikkens nybygg) kan betjene Dem på to måter: den tradisjonelle – inne i banken – eller på en ny – mens De sitter i bilen. SPAR TID – benytt vår BIL-BANK!
Matservice
På redaksjonell plass får denne nyvinningen også omtale som landsdelen «første bilbank» - «Og kanskje hele landet med for den saks skyld.»
La oss først som sist fastslå at denne nyvinningen ikke ble å gripe om seg. I hvert fall ikke i Norge, men i USA hvor den første drive-through banken åpnet allerede i 1928, var løsningen en større suksess.
Av byggets andre nyvinninger som i etterkant har holdt seg må vel Matservice være den mest holdbare. 5. desember 1967 tyvstartet matvareforretningen sitt leieforhold i Margarinfabrikkens nybygg da de flyttet inn i det halvferdige bygget. I dag er Matservice en del av Eurospar-kjeden.
Les bybildet: Dette kartet lar deg finne historiske «skatter» midt i Tromsø sentrum (iTromsø Pluss)
Moderne service
En annen bedrift som ble liggende lenge på tomta var Tromsø Bils Shell-stasjon som holdt stand i sentrum fram til 2014. I 1968 var dette «byens mest moderne servicestasjon» hvis vi skal tro reklamen.
Fremtidshåpet i Storgata 25 kunne man lese om over to sider den 3. april 1968, men selv om nybygget sto ferdig var man ennå ikke i mål.
– På tomta står imidlertid ennå fire hus som til sammen dekker 5–600 m². Disse husene skal rives så snart det er skaffet annet husvære til de familiene som bor der.
Så for beboerne i Storgata 19–25 og Strandgata 2-10, som alle ble revet, var nok neppe nybygget som nå fikk adressen Storgata 25, like populært.
Populær omregulering
Populariteten var imidlertid langt høyere blant byens politikere og handelsstand.
– Jeg håper alle vil være enig i at det store bygget man nå har fått i stedet for det gamle Nerstranda var et bra bytte, sa direktør Karl Jacob Dons, daglig leder ved Margarinfabrikken og for anledningen formann i byggekomiteen da ordfører Kåre Nordgård klippet over silkebåndet.
Det var i sin tid stadskonduktør Peter Arnet Amundsen som først hadde tatt til orde for omreguleringen av Nerstranda, et forslag han hadde møtt liten motstand mot.