Gründeren Kjell-Olav Nilsen (64) trodde ikke sine egne øyne da han fikk brevet fra svenskenes norske advokat. I kjølvannet har det vært en rekke forhandlinger. Hele tiden har tromsømannen stått på sitt og avvist svenskenes krav.

Omfattende bruk

– Først trodde jeg brevet fra advokaten var en fleip. I dag vet jeg bedre. Men at Patentstyret skulle bli part i saken, hadde jeg aldri trodd, sier Nilsen.

Han mener at svenskene må ha sovet i timen når de forsøker å tvinge Arctic Mascot til å velge et annet varemerkenavn.

Mack først ute

– Tar jeg ikke feil, var Mack Ølbryggeri først ute da de lanserte sitt Arctic Water. Senere er arctic brukt i et utall sammenhenger – også som firmanavn. Her kan jeg trekke fram eksempler som Arctic Frontiers, Arctic Pop og ikke minst Arctic Race of Norway. Disse – og alle andre – har så vidt meg bekjent ikke hørt et pip fra Arctic Paper Grycksbo. Derfor finner jeg det merkelig at de plutselig skal stoppe meg, sier Kjell-Olav Nilsen.

En merkevare

Han mener bruken av arctic er innarbeidet både i bedriftssammenheng, som varemerke og produktnavn.

– Men bare et fåtall har sørget for navnebeskyttelse. Når svenskene påstår at de har en eksklusiv rett, blir det et forsøk på å hindre nyutvikling og verdiskapning i en landsdel hvor det er naturlig å benytte ordet arctic i en rekke sammenhenger

Uten anmerkninger

Kjell-Olav Nilsen skal selge blant annet spill, leketøy og papirvarer under betegnelsen arctic. Og det er det siste svenskene mener de har enerett på.

– Her vil jeg presiserer at Patentstyret har godkjent navnet uten noe om og men. Det var først da svenskene kom på banen at problemene oppsto. Jeg har imidlertid stor tro på at styret ser urimelighetene i kravet fra nabolandet og skjærer igjennom, sier Nilsen.

Innsigelser

Seksjonssjef i Patentstyret, Knut Andreas Bostad, bekrefter at den svenske papirgiganten har kommet med innsigelsen hva angår tromsømannens bruk av varemerkenavn.

– Tvisten går på at Nilsen skal omsette papp og papir gjennom Arctic Mascot. Vi har nå fått inn alle dokument og vil ta stilling til saken i løpet av høsten, sier Bostad samtidig som han presiserer at det i dag er rundt 250 varemerker som har arctic som betegnelse.

Advokatfullmektig Yngve Opsvik representerer svenskene. Han har fått tilbud om å uttale seg, men har avstått fra det.