Onsdag la Statens Vegvesen fram en – visstnok midlertidig – rapport om hvordan man ser for seg en innføring av bompenger i Tromsø.
I rapporten skisseres seks forskjellige alternativer der det mest ytterliggående inneholder åtte såkalte trafikksoner der det skal settes opp i alt 18 kontrollpunkter får å ta inn bompenger.
Her kan det komme 18 bomstasjoner
Vil unngå trafikklekkasje
Grunnen til at det legges opp til så mange bomstasjoner er at man skal få kontrollerbare grenser mellom de forskjellige sonene.
Å ha 18 bomstasjoner vil være relativt kostnadskrevende sammenlignet med alternativet som har færrest – tre trafikksoner, med tre bomstasjoner på Tromsøbrua, Sandnessundbrua og i Tromsøysundtunnellen.
Noen av de foreslåtte 18 bomstasjonene vil neppe innbringe særlig mye penger, de settes opp for å hindre at det skal bli trafikkvekst og trafikklekkasje på småveier.
Å passere en bomstasjon vil koste enten 15 eller 30 kroner avhengig av når på døgnet dette skjer. Det vil være dyrere i rushtiden om morgenen og ettermiddagen.
- Skal gjøre det raskere og enklere å komme seg fram i Tromsø
– Skaff dere Autopass
Irene Skaue i Statens vegvesen sier at hvert enkelt bompengeprosjekt vil være lokalt sydd sammen, men at det stort sett vil fungere likt over hele landet når det kommer til innkrevingen.
– Det som skiller vil som oftest være antall stasjoner, rabattordninger og maksgrense, sier hun til iTromsø.
Hun viser til de nye bompengeprosjektene i Harstad og Bodø som har noe forskjellige rabattordninger og avgifter, men der innkrevingen skjer via samme system – brikker fra Autopass.
– Du kan bruke Autopass over hele landet. Derfor oppfordrer vi alle til å skaffe brikker – da får man alle rabatter, og man trenger ikke å tenke på betaling når man kjører rundt i landet, sier Skaue.
Vil ha bompenger for å slippe inn til det nye badelandet
Helautomatisert
Om man bruker brikke er det dessuten billigere å kreve inn penger slik at innkrevingskostnadene blir lavere.
* Bompengene vil bli krevd inn automatisk via avlesing av en bompengebrikke som plasseres i bilen.
* Ved å ha brikke vil det bli gitt 20 prosents rabatt på avgiften.
* Det blir ikke gitt rabatt til tunge kjøretøyer, og for slike blir det dobbel avgift.
* Brikken vil gjøre det mulig å passere ubegrenset antall bomstasjoner i løpet av en time.
* Det settes et tak på 80 passeringer i løpet av én kalendermåned – deretter blir det gratis.
Kan bli dyrt for besøkende
For tilreisende til Tromsø kan systemet bli kostbart – om de ikke skaffer seg brikke eller en Autopass-avtale på forhånd. Uten dette vil de nemlig ikke omfattes av rabatt eller timegrense.
I forslaget for Tromsø skriver veivesenet:
«Det vil kreve et omfattende informasjonsarbeid i Tromsø og omlandskommunene rundt Tromsø for å sikre at noen ikke får urimelig stor belastning hvis de ikke har brikke. Dette vil kreve god skilting og informasjon på innfartsveiene til Tromsø, samt muligheten for å skaffe seg brikke/Autopassavtale før man kommer inn i bompengesystemet.»
– Vi kommer til å ha ordninger med såkalte visitors payment for utenlandske biler som oppholder seg i Norge i mindre enn to måneder, sier Skaue.