Forretningsmannen og piloten Ola Giæver har vært i hardt vær den siste tiden. 9. april i fjor registrerte han selskapet FlyViking. I forrige uke smalt det igjen da konkurransetilsynet gjennomførte razzia på selskapets kontorer i Lyngen.

– Hvordan havnet du i en slik situasjon?

– Det var en fleipete kommentar i en TV-serie som NRK lager om oss. Den var plutselig på nyhetene.

– Har saken gått inn på deg?

– Det har gått inn på meg at jeg i min fleip dro med Danish Air, men jeg har selv ingen problem med oppstyret. Jeg vet hva jeg står for og vet at det hele var kokt i hop. Vi har kjøpt noen flymanualer til Dash 8 fra dem. That’s it, sier Giæver.

– Hva gjør du om konkurransetilsynet mener det har foregått noe ulovlig?

– Vi skal fly okke som. Jeg kan ikke tenke meg at et par ord på skeiva er nok til at monopolet på kortbanenettet skal leve videre.

– Har du hatt samtaler med Danish Air om samarbeid?

– Nesjda. Hva skal vi samarbeide om? De har ikke kortbanefly, men det har vi. De har ikke vår flytype. Galt er det når noen har monopol, og nå er konkurranse også galt.

– Er noen ute etter å ta deg?

– Nei, jeg har hele Norge i ryggen. Kritikken som har kommet tåler jeg. Jeg føler meg ikke motarbeidet i det hele tatt. Jeg føler at hele Norge vil at jeg skal lykkes. Jeg tror selv konkurransetilsynet vil at vi skal lykkes. Norge er et vestlig demokrati med monopol innenfor kortbanenettet. ESA gransker hvordan denne situasjonen har oppstått.

Treningstips

Giæver-slekta har i drevet med forretninger i generasjoner. Ola har en rekke prosjekter og eiendommer i Tromsø og i Lyngen.

– Hvordan er en vanlig dag for Ola Giæver?

– Det er mye som skjer. Slik blir det når man har x antall eiendommer og prosjekter høyt og lavt. Det er nok noen som lurer på hvordan kabalene til å gå opp. Slik har jeg holdt på siden jeg var ungdom. Noen prater om ADHD, men jeg mener det har å gjøre med en genuin interesse for livet og prosjekter. Jeg har mye energi.

– Sover du godt om natta?

– Jeg sovner raskt, jeg bare skrur av lyset. Det går ikke så mange timer før jeg er kvil. Men jeg vet å sette meg ned av og til. Slik som nå når det er blikk stille på vannet og nydelig høstvær på hytta. Det må jeg bare suge til meg. Jeg synes ikke det har noen hensikt å gå på tredemølla eller treningssenter. Jeg tror ikke på treningstypen som samfunnet forsøker å få folk med på i dag. Den gir ikke energi, den produserer dårlig samvittighet og suger energi ut av kroppen til folk. Noen ser på klokka om kvelden for å måle pulsen og se hvor mange skritt de har gått. Så sier de ”nei, jeg må gå en tur for å få flere skritt.”.

– Hva er riktig måte å gjøre det på?

– Vær i aktivitet, gå, tenk tanker og jobb med det man brenner for. Vær ærlig, pålitelig og hardtarbeidende. Når du legger deg om kvelden, vet du hva som må gjøres neste dag, og du sover godt.

Penger og lidenskap

– Hvor finner du motivasjonen til alle prosjektene dine?

– Motivasjonen er selvfølgelig å tjene penger, så mener jeg at jeg kan dette med luftfart og forretningsdrift. Ingrediensene som skal til for å lykkes har vi. Så skal vi konkurrere mot en stor, fet og mett monopolist. Folk må i banken for å ta lån for en flytur.

– Dersom FlyViking lykkes, risikerer du å presse ut Widerøe. Hva tenker du om at monopolet da fortsetter?

– Konkurranse bringer verden fremover. Jeg håper ikke at vi utkonkurrerer noen. Jeg håper det er rom for to. Min familie har i generasjoner erfart hva det vil si å ha monopol. Forfedrene mine har vært kjøpmenn rundt omkring. Ingen synes det var bra å være kjøpmann alene.

– Hvor kommer familien din fra?

– Lyngen, Hamnnes, Bergen, Danmark og Tyskland – fra en by som heter Giæver. Byen har et øl som heter Giæver. Skrivemåten er litt forskjellig. Man må tross alt tilbake til 1500-tallet.

– Står du i en tradisjon?

– Jeg føler vel det, og det synes jeg er en god følelse.

– Kjenner du forventninger?

– Jeg har forventninger til meg selv. Det jeg gjør skal være trygt og godt og ha en god økonomi.

– Du skulle hente en elvebåt fra Ukraina for å bruke det som hotellskip for noen år siden. Den kom aldri. Hva skjedde?

– Han som skulle levere båten ville ikke levere den til Tromsø. Vi tilbød han halvannen til to millioner kroner ekstra for å levere den klappet og klar i Tromsø havn. Det ville han ikke.

– Stolte du ikke på han da?

– Jeg stolte ikke på prosjektet. Magefølelsen sa at det ble feil.

– Hvor viktig er magefølelsen for deg?

– Magefølelsen er livsviktig. Den må du lytte til hver dag.

– Hva sier den i dag?

– Den er veldig god, den kunne i vært bedre.

Motor i blodet

Ola Giæver tok pilotutdannelsen i San Francisco. Der bodde han sammen med en god venn som også tok utdannelsen.

– Vi hadde det jævlig skøy, og har kontakt den dag i dag. Han bor i Dar-es-Salaam, i Øst-Afrika. Du tar båten til Zanzibar derfra. Flere ganger viste han meg bilder av en pen dame på forsiden av moteblader, og sa det var søstera som het Iman. Jeg trodde jeg han fortalte røverhistorier. Men han var altså broren til det som var kona til David Bowie, og hun var faktisk supermodell.

– Ble det noen konserter da?

– Nei. Jeg spurte ikke etter billetter heller.

– Har du noen interesser eller hobbyer da?

– Hytte, hus og heim. Jeg har en lien gutt på seks år, men det er jo ikke en hobby. Jeg har en frimerkesamling og noen gamle biler. En Mercedes i Vilnius, En Audi Quattro i Lyngen, samt en T-Ford som skal kjøre på ministere, slik den har gjort mange ganger før. Ja, så har jeg en Gelenderwagen på verksted i Tromsø og en Tesla X som kommer om 14 dager. Du kan godt si at jeg har motor i blodet. En gang satt jeg på en hesterygg.

– Hva tenkte du da?

– Jeg fikk det ikke til. Jeg tenkte bare at jeg måtte av den greia.

– Du har vært på en del bilturer. Hvordan gikk turen i Porsche fra Tromsø til Kiev i Ukraina?

– Alle spådde død og begravelse. Folk i Øst-Europa kom til å rane meg og drepe meg. Det var ikke lykkønskninger akkurat. Men det gikk fint. Du blir utrolig godt kjent med folk når man har kabriolet. Folk i Øst-Europa er kontaktsøkende.

Trives i dårlig vær

– Savner du å fly?

– Jeg elsker å fly. Spesielt i drittvær, når det stormer som verst. Da får jeg brukt evnene mine.

– Når får FlyViking første fly til Tromsø?

– Nå gjenstår kun formaliteter før vi kan fly, så jeg tror vi snakker om noen uker. Flyet står ennå i Canada.

– Skal du fly det selv?

– Vi fant nylig en løsning for å få det flyttet hjem. Da skal jeg fly det selv, om jeg finner veien, spøker Giæver.

– Forhåpentligvis har flyet teknologi til å finne veien selv?

– Ja, ellers må jeg fly langs fjæra.