Stortinget har sluttet seg til regjeringens forslag om å innføre nytt takst- og rabattsystem for bompengeprosjekter. Her legges det opp til standardisering av rabatter og fjerning av lokale særordninger. Det nye rabattsystemet vil også få følger for Tromsøs fremtidige bompengeprosjekt.

Slutt på lokale rabatter

– Det handler om å få til et likere system og unngå lokale rabattvarianter. Jeg tror det er behov for en strømlinjeformet bompengeinnkreving. Det har vi lagt til grunn for beregningsmetoden i Tromsø, sier Ragni Løkholm Ramberg (Ap), leder for byutvikling, miljø- og transportkomiteen.

I dag varierer rabattene fra fem til 50 prosent. I det nye systemet avvikles lokale rabatter, mens den generelle brikkerabatten økes fra 10 til 20 prosent for personbiler og kjøretøy under 3.500 kilo. Tunge kjøretøy får ikke rabatt.

Omleggingen gjøres blant annet for å redusere bompengeselskapenes administrasjons- og innkrevingskostnader og sikre at en større andel av de innkrevde bompengene går til veibygging.

Avgjøres lokalt

Statens vegvesen har fått i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å sørge for omlegging av rabattsystemet i gangsatte prosjekter. Det er i forslaget fra Statens vegvesen blant annet lagt til grunn fullstendig fritak for elbiler.

– Mange har gitt uttrykk for at vi burde gå i den retningen Oslo har gjort, med en begrenset avgift for elbiler. Jeg synes det er en god idé. Skal vi gjøre det, må vi søke om unntak, på samme måte som Oslo, sier Ramberg.

Lokale myndigheter har fortsatt sitt å si om hvor mange passeringer som kan gjøres i måneden eller i løpet av en tidsbegrenset periode. Timefritak betyr at man betaler for kun én passering uansett hvor mange ganger man passerer bomstasjonen for eksempel innen en time. Månedstak betyr at man betaler for et maksimalt antall passeringer i løpet av en måned.

– Det som er viktigst for folk og næringsliv er maksprisen per måned og rabatten ved bruk av autopassbrikke. Både timefritaket og månedstaket fastsettes lokalt av oss, sier Ragni Løkholm Ramberg.

Bymiljøavtale

Til tross for at bilistene snart skal avkreves bompenger i Tromsø, i likhet med Harstad og Bodø, mener Ap-politikeren Tromsø er bedre stilt med hensyn til statlige midler.

– I en bymiljøavtale skal staten betale 50 prosent av utgiftene til den totale pakken, som inneholder både veitiltak, kollektivtiltak og tiltak for gående og syklende. Dette er det bare ni byer i hele landet som får være med på, Tromsø er den eneste byen i nord. Det er en mulighet vi bør ta vare på, sier Ramberg.