Bakgrunnen for nysatsingen er kanonsalg av milkshake, forteller daglig leder Øivind Vassbotn.
– Vi har hatt en vanvittig økning av milkshake-salget i år, og faktisk så mye som over 60 prosent økning så langt. Vi fant ut at vi må gjøre noe for å klare 100 prosent og det tror jeg vi skal klare, sier han om ideen bak den nye avdelingen.
Har økt omsetningen med 30 prosent: Selger 41.000 milkshaker i året
Har solgt 4.000 liter
Så langt i år har kiosken solgt over 4.000 liter milkshake. Målet er å nå 7.000 liter før året er omme.
– Hos oss selges det milkshake hele året. Det er et produkt som det går veldig mye av, og ettersom vi holder til på et kjøpesenter er det nesten sommer hele året her, sier Vassbotn.
Han forteller at han har jobbet med nysatsingen siden mai i år.
– Det begynte egentlig med at vi skulle bestille en stor oppblåsbar milkshake på over tre meter som vi skulle ha midt i lokalet. Men så ble den ganske dyr, og vi fant ut at vi kunne innrede en egen avdeling for de samme pengene. Nå har den til slutt blitt dobbelt så dyr enn det vi trodde, men det er verdt det i lengden, sier han.
- Nå som dere har egen avdeling, vil dere satse på å bli størst i byen på milkshake?
- Vi drømmer om førsteplassen, men ikke før i 2018. Da er vi størst i byen, sier Vassbotn.
Se hvem som snart åpner på Jekta
– Softis er ut
Ifølge Vassbotn solgte Mix-kiosken ti ganger så mye milkshake enn softis før sommeren.
– Milkshaken er kommet for å bli. Softisen er nesten bare å finne på museet. Det har vært en kjempeendring i markedet. Folk kjøper ikke softis med mindre det er knallgodt vær.
Han forteller videre av Milkshake-avdelingen åpner med brask og bram klokken 15.00 onsdag.
– Avdelingen er laget i skikkelig retro stil fra 50-tallet med pasteller, rosa og turkise farger. Vi har hatt en kunst og håndverkslærer fra Grønnåsen skole som har stått for dekorasjonene for å få prikken over i-en, sier Vassbotn.
Kan bli Norges beste kjøpesenter
Gratis milkshake
Under avdukingen av den nye milkshake-baren var de ansatte kledd i ekte 50-tallstil med frisyrer og polkadott-kostymer, forteller han.
Over 100 liter gratis milkshake ble servert under åpningen.
Kiosken, som er lokalisert like ved Vinmonopolet på Jekta, lover flere kreative smaker på milkshaken med den nye avdelingen.
– Jeg lagde konjakk-milkshake en gang. Da prøvde jeg med konjakk-kuler og det ble fantastisk godt, men kanskje litt dyrt, sier han og ler.
– Men vi har omtrent 40–50 ulike smaker i dag, og får 10–15 til slik at man kan blande enda flere smakskombinasjoner.