I 2013 startet et omfattende forskningsprosjekt «Trivsel i Tromsø», hvor seks Tromsø-skoler deltok. Siden den gang har prosjektet blitt utvidet, og i 2015 ble det tilført syv nye skoler. I dag er det cirka 1.000 elever, lærere og foreldre som medvirker i undersøkelsen hvert år.

Det er institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT–Norges arktiske universitetet som er ansvarlig for studien. I tillegg har de et samarbeid med Senter for Fremragende Lærerutdanning. Målet med forskningen er å kartlegge trivselsfaktoren i Tromsø-skolene, og blant annet finne tall for antall personer som blir mobbet i skolen. Nettmobbing er noe forskningen har fokus på.

LES KOMMENTAR: «Innlevering av smarttelefonene før skolestart vil i det minste hindre snikfotografering i dusjen»

Resultater

Prosjektleder for «Trivsel i Tromsø», professor ved UiT Steinar Thorvaldsen, forteller at digital mobbing er et relativt nytt fenomen og det er ikke mye forskningstall på området.

– Det er først nå vi har mer resultater fra forskningen, sier han.

Lørdag holdt han foredraget «Digital mobbing–spill eller alvor» på Kulturhuset. Der presenterte han noen av funnene de har gjort.

– Det er kjent fra tidligere forskning at mobbing og trivsel er motsatt av hverandre. Jo høyere mobbing, dess lavere trivsel. Spørsmålet nå er om det samme gjelder for det digitale området, sier Thorvaldsen.

Digital mobbing

Og svaret på spørsmålet, ut fra forskningen, viser at digital mobbing har samme effekt.

– Vi har tall som viser at det er samme negative trivselseffekter innenfor digital mobbing som klassisk mobbing. Det påvirke mental helse. Vi trodde kanskje at digital mobbing var et «spill», og kanskje ikke så alvorlig. Kanskje litt uskyldig og ikke alvorlig ment, men det har altså samme innvirkning som klassisk mobbing. De sliter like mye og det setter seg, sier han.

Ut fra forskningen viser det seg at 10,4 prosent av elevene ved Tromsø-skolene blir mobbet. 3,5 prosent blir mobbet digitalt. Thorvaldsen understreker at Tromsø er på landsgjennomsnittet, og at det gjennomgående er høy trivsel i Tromsø.

– Andre funn vi har gjort er at den digitale mobbingen foregår mer utenfor skolen. Det er en motsetning til den klassiske mobbingen, som i stor grad foregår på skolen. Derfor må foreldre sterkere inn for å håndtere dette, sier han.

– Det er bare en tredjedel av dem som blir mobbet klassisk, som opplever digital mobbing. Det er ikke så stort som man skal tro, ut fra det vi leser i avisene. Det er mindre, men det er der, og er alvorlig nok.

Ensomhet

Han trekker fram at posting av bilder, kommentarer, trusler, eller utestengning fra grupper på for eksempel Facebook er vanlige måter barn og unge opplever digital mobbing.

– Vi har eksempler på at medelever tar bilder i dusjen og viser det fram. Dette er noe som svir spesielt, sier han.

En sterk faktor som er koblet til mobbeproblematikk, er venneproblemer, forklarer Thorvaldsen.

– Ensomhet gir risiko for mobbing. Vi ser at vennskap motvirker mobbing, og det å tilhøre en sosiale gruppe er en styrke, påpeker han.

Videre opplyser han at hele 27 prosent svarte at de var delvis enig på spørsmålet om de hadde følt seg ensom den siste uka.

–Det er en stor andel, men dette er også noe man kan gjøre noe med.