– Ny adkomst til Breivika havn er ikke med i statsbudsjettet. Det er et prosjekt som er inne i dagens handlingsplan. Det pågår en stor debatt om dette veiprosjektet, det er etterspurt i Tromsø og det er et prosjekt som har vært ønskelig å få på plass, sier regionveisjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen.

Koster lite, betyr mye

Direktør Nils Kristian Sørheim Nilsen i Næringsforeningen liker dårlig at næringslivet ikke er blitt hørt, til tross for møter med samferdselsministeren og samferdselskomiteen på Stortinget.

– Dette er meget alvorlig for Tromsøs del og har hatt hovedprioritet. Veien fra Breivika og nordover er Nord-Norges mest trafikkerte strekning, som fører til store trafikale problemer, sier Nilsen.

Han er spesielt overrasket over at prosjektet ikke er inne på statsbudsjettet fordi det koster lite og er lite i omfang, men betyr veldig mye for alle som må stå og stampe i trafikkø i Breivika som følge at trafikken til UNN, UiT, to store boligområder og ikke minst alle næringsvirksomheten som er i dag og som planlegges fremover med blant annet Bring, Nobina og Remiks.

Tungt trafikkert

– Næringslivet bruker to timer daglig på køkjøring, noe som fører til tap på mellom 600 og 700 millioner kroner i året. Vi snakker om en veistrekning som er den aller viktigste for infrastrukturen i Nord-Norge, ingen andre steder har så mye trafikk.

NHO sa i vår i sitt høringssvar at ny trafikkløsning for strekningen E8 i Breivika og nordover er det høyest prioriterte veiprosjektet, og at bedre tilgjengelighet til Tromsø Havns nordre del er avgjørende.

– Det må prioriteres statlige midler til ombygging av adkomsten fra E8 til nordre del av Tromsø havn. Dette er regionens mest trafikkerte veistrekning med over 24.000 kjøretøypasseringer. Veistrekningen er en problematisk flaskehals for næringsliv, kollektivtransport og privatbilisme og hindrer fremtidig vekst og investeringer om prosjektet ikke igangsettes i første periode, heter det i uttalelsen.

Les mer om statsbudsjettet:

- Regjeringen har en klar plan om å legge E8 inn i NTP

Her er de viktigste budsjettforslagene for Troms

Mer studiestøtte til studenter

Gir to millioner til kulturell vekst i Nord-Norge

Må jobbe på

Nå regner direktøren i Næringsforeningen med at det blir lobbyvirksomhet på Stortinget fremover.

– Nå må vi bare jobbe på for å få veiprosjektet inn på statsbudsjettet. Det er her det er kødannelser, og det er her næringslivet taper penger, sier Nilsen.

Selv om det ikke ble penger på statsbudsjettet til utbedring i Breivika, gleder regionveisjefen seg over at det er avsatt 30,5 millioner kroner til utvikling av E8 i Skibotn i samarbeid med finske myndigheter.

Les mer om statsbudsjettet:

Nå sikres oppstarten av nytt Tromsø-museum

Smører budsjettet med 225 oljemilliarder