Nyetableringer, butikkåpninger og nedleggelser engasjerer tromsøfolk. Handleglade kunder øyner håp for å få nettopp sin egen favorittbutikk inn i et lokale i nærheten.

Straks ledige lokaler på byens kjøpesentre blir tilgjengelig er folk raske på labben for å komme med tips og anbefalinger til butikker sentrene bør hente inn som leietakere. Så enkelt er det imidlertid ikke bestandig.

Les også: Så mange butikker har stengt siden «nye» Jekta åpnet (iTromsø Pluss)

Utålmodige tromsøværinger

Veronica Evertsen, senterleder på Nerstranda, og senterkoordinator Marita Sørensen kjenner ofte på tromsøværingers utålmodighet dersom lokaler blir ledige.

– Avisene ringer, og jeg føler at jeg bare gjentar meg selv med at vi «jobber med noe nytt og spennende», fordi jeg faktisk ikke kan si noe annet, før alle avtaler er signert og prosessen egentlig er over.

Å jakte nye leietakere er en tidkrevende prosess, og i tillegg må hele Nord-Norge gjerne selges inn samtidig.

– Ser man heller på helhetsbildet jobber vi i endring hele tiden, vi jobber med korte perspektiver og lange perspektiver, og plutselig skjer det noe – en konkurs for eksempel – som gjør at hele kabalen vi følte vi hadde lagt ferdig faktisk må legges på nytt, sier Evertsen.

Strategi

Det er i dag 45 lokaler på Nerstranda, og tre av dem står per nå tomme.

– Det ligger veldig mye strategi bak hver eneste nyetablering, og det kan ta lang tid fra man har en idé eller et ønske til det faktisk kan bli en realitet. For eksempel er det enkelte butikker som ønsker seg lokaler på 150 kvadratmeter, men det eneste vi har ledig er 90 kvadratmeter stort, sier Evertsen.

Og det er i mange tilfeller den enkleste av utfordringene.

– Når det gjelder nyetableringer, ønsker, drømmer og ideer om konsepter, så må det hele tiden passe inn i den butikkmiksen vi har her eller bestreber oss etter å få. Det må passe inn, det bør gjerne være noe vi ikke har fra før, og det må være noe som passer inn i årene fremover, sier Sørensen.

Les også: På fire år har de tredoblet omsetningen. Nå flytter de inn i større lokaler

Langsiktig tankegang

Hos Nerstranda har de fleste leiekontraktene fem års varighet. Dermed må duoen tenke på hva som vil fungere på sentrumssenteret i 2021 senest når kalenderen viser 2016.

For Evertsen er noe av det viktigste å klare å holde fast ved den fastsatte strategien.

– Man må holde fast på det store bildet. Hvis man begynner å se på de små tingene er det fort gjort å gjøre kortsiktige valg for å fylle lokalene. Vi må heller se på forbrukertrendene, konjunkturendringer, den geografiske radiusen vi har å jobbe med og hva det er realistisk at vi kan få på plass. Tomme lokaler må fylles med noe som gir mening i den store helheten og i kundestien, sier Evertsen.

Les også: Her sto 600 kvinner i kø for å lære om nye trender

Nerstranda jobber tett med både Sentrumsforeningen, Gårdeierforeningen og Næringsforeningen, og er fornøyd hvis butikker som ikke får plass på senteret etablerer seg et annet sted i sentrum.

– Vi jobber utrolig tett med Tromsø sentrum, og har nok i veldig stor grad et mer omfattende samarbeid med de rundt oss enn andre i vår bransje har.

– At Høyer etablerte seg i sentrum gir gode signaler til at sentrum er attraktivt og i vekst, legger Sørensen til.

– Bra med Jekta

Duoen legger ikke skjul på at konkurransesituasjonen har endret seg siden Jekta reåpnet i 2012.

– Det er bra for handelskraften i Tromsø at Jekta bygde ut, og det er helt naturlig at Tromsø har et stort kjøpesenter. Samtidig har det selvsagt gjort mye med konkurransesituasjonen, men det tvinger alle parter til å tenke mer helhetlig fremover, sier Evertsen, som peker på leketøysbutikker og sportsforretninger som et konkret eksempel.

– Folk etterspør lekebutikker i sentrum, men jeg er ikke sikker på at grunnlaget er til stede for en slik forretning her akkurat nå. Folk har vanskelig for å rive seg løs fra «Toys «r» us»-effekten.

Les også: Denne bransjen vokser mest hos Nerstranda (iTromsø Pluss)

Evertsen og Sørensen vurderer hele tiden hvilke butikker de ønsker å beholde, og hvilke butikker de ønsker seg inn på senteret. Når butikkmiksen i tiden fremover skal avklares, spiller både sentrumsprosjekter, byutvikling, nye Tromsø havn, og Ikea-etableringen inn – for å nevne noe.

– Skal vi treffe fremtidens kunden inn i 2020 må vi begynne å tenke langsiktig akkurat nå. Det betyr at det skal være en dynamikk i sammensetningen av butikkene våre og vi er bevisste på bransjetrender og omsetningsutvikling. På kort sikt kan vi for eksempel hente inn en kjede som vi ikke nødvendigvis ser for oss at skal være her på lang sikt. Men ved å hente inn den bedriften som kan levere og bevise omsetning, kan senteret etter noen år være attraktivt nok til å få inn «de kuleste» i den konkrete bransjen. Sånn tenker vi hele tiden, og det tror jeg ikke folk nødvendigvis forstår. En del tenker nok at når en ny butikk åpner, så er den for bestandig. Slik er det ikke, sier Evertsen.

FÅR INNSPILL: Laila Myrvang, senterleder på Jekta Storsenter, forteller at hun jevnlig får innspill fra kunder, som ønsker seg konkrete butikker til kjøpesenteret.

Bestemmer selv

Med 130 butikker er det årlige rulleringer på Jekta Storsenter. Bare i 2016 har seks butikker stengt dørene, og åtte butikker har åpnet.

– Jekta Storsenter er lokaleid av Coop Nord, og dermed tas alle avgjørelser angående nyetableringer her på huset. Vi tar direkte kontakt med kjeder eller butikker som vi ønsker at skal etablere seg her, i tillegg til at vi får en del henvendelser fra aktører som ønsker seg butikklokaler her, forteller Laila Myrvang, senterleder på Jekta Storsenter.

Senteret sender årlig ut markedsundersøkelser, og får med det god innsikt i hva slags butikker kundene ønsker seg.

– Vi spør rett og slett om hva kundene savner her på senteret, og vi får en god del tilbakemeldinger. I tillegg får jeg tips og innspill når jeg møter på folk. Det siste eksempelet på det er Gulating, som åpnet denne uken. Det var en kunde på senteret som tok tak i meg i forbifarten, og sa «dere må få inn Gulating her!». Deretter tok det ikke lang tid før ballen begynte å rulle, sier Myrvang.

Les også: Kan bli Norges beste kjøpesenter (iTromsø Pluss)

Butikkmiks

Alle senterlederne i byen er opptatt av det de kaller «en god miks» av butikker.

– Vi ønsker å tilby en god blanding av store og små aktører, kjeder og lokaleide butikker. I tillegg må vi ha et bredt utvalg i alt fra klær og interiør til mat og drikke – og alt imellom, sier Myrvang.

Tromsøfolks ønskeliste over butikker på Jekta er lang og i stadig endring, men et par butikker stikker seg ut igjen og igjen.

– De største gjengangerne blant folks butikkønsker er nok Zara og Starbucks. Vi har vært i dialog med Zara, men per nå har vi ingen passende lokaler å tilby, sier Myrvang.

KJEDE: Marit Stokmo, senterleder på Amfi Pyramiden, forteller at mye av butikkmiksen på senteret settes av kjeden. – Lokaleide butikker kommer inn som en gulrot, sier hun.

Kjeder og lokale helter

Hos Amfi Pyramiden ligger mye av jobben med nyetableringer hos eiendomssjefen, men senterleder Marit Stokmo liker å ha en finger med i spillet. På kjøpesenteret i Tromsdalen bestemmes imidlertid mye av kjeden Amfi.

– Vi er tilknyttet andre Amfi-sentre i andre distrikter, og mange tråder knyttes gjennom det samarbeidet, forteller Stokmo.

Amfi samarbeider tett med store kjeder, noe som gjenspeiler seg i butikkutvalget på senteret, hvor man blant annet finner kjedene H&M, Cubus og Europris.

– Det er om å gjøre å finne det vi kaller krydderbutikker i tillegg. Da er vi ute etter lokale helter som driver egne butikker. Å skaffe slike etableringer er en stor gulrot for alle sentre. Det handler om å finne den riktige miksen av butikker, og da er lokale butikker en viktig aktør, sier Stokmo.

Les også: Flere butikker stenger dørene: – Denne butikken har nesten vært hele mitt liv (iTromsø Pluss)

Mat i fokus

På Nerstranda har to butikker måtte legge ned i 2016, mens to har åpnet på senteret. Evertsen og Sørensen tror mat og servering vil bli stadig viktigere på kjøpesenteret i sentrum, mens tekstil troner øverst hos Jekta.

– Jeg tror vi kan sette servering øverst, etterfulgt av tekstil og spesialbutikker. Servering har hatt størst vekst hos oss, og vi ser et stort potensial med tanke på tilgjengelighet og format, sier Evertsen.

Senteret har satset på servering og tekstil den siste tiden, og opplever å ha lykkes godt.

– Nordmenn er glad i å spise godt, og det er viktig å ha folk som leverer kvalitet hver gang, sier Sørensen.

De to tenker gjerne høyt rundt fremtidsønskene på senteret.

– Vi er uten tvil visjonærer i forhold til fremtidsdrømmene for Nerstranda. Mer kan vi ikke si akkurat nå, men vi kan jo avslutte med å si at vi jobber med noe nytt og spennende, sier Evertsen og ler.