Veksten i vinterturismen får nå reiselivssjefen i Tromsø til å varsle om Klondyke-tilstander i bransjen.

– Vi har hatt en vekst på 430 prosent i vinterturismen siden 2010, sier Chris Hudson, daglig leder ved Visit Tromsø.

SE OGSÅ: Slik har du aldri sett nordlyset!

For trafikkøkningen har ikke bare lokket seriøse aktører. Noen av dem som ønsker å tjene penger på utenlandske nordlysjegere, tar snarveier med både sikkerhet, kvalitet og myndighetsregler.

Vil luke ut «cowboyer og pirater»

Hudson sier at veksten i næringen langt fra har stoppet, og at enda flere vinterturister vil komme til Tromsø de neste årene.

– Vi har eksempelvis vært i møte med reiselivsagenter i England, og de forteller om en enorm interesse. De snakker om en «record season» etter nyttår, sier Hudson.

TURISTSJEF: Chris Hudson vil luke ut useriøse operatører fra Visit Tromsøs salgsapparat.

Derfor ønsker han og Visit Tromsø å være føre var for ikke å risikere at Tromsøs rykte blir skadelidende.

Den økte interessen kommer nemlig både fra aktiv markedsføring og fra «jungeltelegrafen» – der folk forteller om sin opplevelser til venner og kjente.

– Vi kommer til å fjerne bedrifter som ikke følger regler for sikkerhet og kvalitet fra våre bookingsystemer. De vil ikke lenger kunne selge opplevelser via Visit Tromsø, sier Hudson.

Støtte fra bransjen

Å kaste ut useriøse aktører fra det gode selskap, er noe han har bred støtte for.

– I bransjen er man positiv til at vi skal røkte blant dem som ikke følger spillereglene. Det får så store konsekvenser om noen ikke skjøtter seg at de fleste er enige i policyen, sier Hudson.

iTromsø får dette bekreftet hos flere turoperatører i byen. Ifølge dem så er dette et diskusjonstema i bransjen, men det er såpass delikat at ingen ønsker å uttale seg offentlig.

Meningen er at enkelte operatører mer eller mindre opererer som «svart-taxier».

- De står utenfor hotellene i privatbiler og små minibusser og prøver å kapre turister som kommer gående. De oppfører seg både useriøst og uprofesjonelt, sier en av guidene.

Eksplosjonsartet vekst

Ifølge en annen operatør begrenser ikke «cowboyaktiviteten» seg til nordlysturisme. Også hvalsafari har hatt kraftig vekst de siste årene – og mange føler seg kallet når hvalspanerne skal ut på sjøen.

– Enkelte båter er helt overfylt med passasjerer som mangler både flytevest og ordentlige klær, sier en av guidene.

Chris Hudson sier at det stilles strenge krav til at operatørene holder seg innenfor lover og regler – og at de har et bevisst forhold til kvaliteten på tilbudene.

– Om en av disse leverer et dårlig reiselivsprodukt, går det ut over hele bransjen. Det rammer ikke kun den enkelte operatøren, det er hele næringen som får lide, påpeker Hudson.

Fortsatt vekst

Det vil være svært synd, ifølge ham. Vekstpotensialet for vinterturisme i Tromsø er fortsatt enormt.

– Vi har hatt en vekst i Visit Tromsø fra cirka 30 medlemmer i 2010 til 215 medlemmer i 2016. Det er hovedsakelig bedrifter som leverer opplevelser som står for den formidable medlemsveksten, sier Hudson.

Man kan ifølge ham se tydelige tegn på at det er gode penger å tjene i vinterturisme-bransjen. Det er en sterk profesjonalisering i næringen, og operatørene har ikke lenger kontoret i bakluka på minibussen.

– De har fått kontorer langs Storgata, og de har flyttet inn med salgsavdelinger på de store hotellene. Nå skal eksempelvis en operatør få salgsavdeling på The Edge, forteller Hudson.

Større satsinger

Ifølge ham er det både bedre kår i bransjen som ligger bak profesjonaliseringen, men også bevisste valg fra de større operatørene.

– De ønsker å komme nærmere kundene og bli mer synlige. Det er strategiske valg som de har gjort for å bli mer tilgjengelige, sier reiselivssjefen.