Fredag samlet 16 biler og kjøreskolelærere, som representerte syv forskjellige kjøreskoler, seg i Tromsø for å demonstrere mot Torbjørn Røe Isaksens (H) nylig innførte fraværsgrense i den videregående skolen.

Les mer: Troms Unge Høyre fikk gjennomslag for upopulært forslag

Les mer: Enighet om å innføre nasjonal fraværsgrense

Bekymret

Fraværsgrensa går ut på at om elever i videregående skole har mer enn 10 prosent udokumentert fravær i et fag, får de ikke karakter.

Fravær i forbindelse med kjøreopplæring inkludert oppkjøring gir ikke grunnlag for dokumentert fravær slik regelverket er i dag. Det bekymrer kjøreskolelærere, og fredag var det demonstrasjoner over hele landet mot fraværsgrensa.

Les mer: Streikende elever: – Regjeringa vil innføre et nazi-system

– Det viktigste for oss er at vår samfunnsviktige jobb blir utført korrekt. Vi har konkrete læremål som elevene våre må oppnå, og mange av dem er vanskelig å gjøre på dagtid. De skal blant annet lære seg å kjøre blant arbeidsbiler, trailere og forholde seg til fotgjengere, og det er ikke like mye trafikk sent på kvelden som det er på formiddagen, sier kjørelærer Stine Brandt Nilsen ved Tromsø Trafikkskolesenter.

Les også:  Oppfordrer elever å streike mot strenge fraværsregler

– Ikke syt

Mange kjørelærere gir elevene muligheten til å øvelseskjøre på ettermiddagen og kveldstid, men kjørelærene påpeker at demonstrasjonen ikke handler om at de ikke ønsker å jobbe på kvelden.

– Dette er ikke syt fordi vi ikke vil jobbe på kvelden. Det vi ønsker er at elevene skal få mulighet til å søke fritak da spesielt til obligatoriske deler av oppkjøringen på dagtid. Spesielt selve oppkjøringen og timene på sikkerhetskurs på bane, er per i dag ikke mulig å ta på ettermiddagen eller kvelden, sier kjørelærer Mats Wang ved Tromsø Trafikkskolesenter.

Les mer: Venstre mener fraværsgrensen får uheldige utslag

Stressa elever

Fraværsgrensen ble innført i høst, men kjørelærerne merker allerede konsekvensene.

– Elevene er stressa, og prater mye om dette både hjemme og på skolen. Slik fraværsgrensa er i dag krever det mye planlegging og fleksibilitet for å kjøre opp. Elevene må bruke fritimer for å få det til og det må de ha varsel om i god tid for å kunne bestille timer, sier Brandt Nilsen.