På den store parkeringsplassen utenfor lekebutikken i Alkevegen er det god plass. iTromsøs reportasjebil er øyensynlig den eneste som skal besøke Extra Leker. Mandag formiddag er kanskje ikke et godt tidspunkt å selge leker på. Det gjenspeiles inne i butikken der et par kunder rusler rundt i det romslige lokalet.
– Det har vært en tøff tid, sier daglig leder Sandra Lernes Johansen.
Hun styrer en butikk som i snitt har tapt én million kroner i året siden 2012.
– Vi ble glemt i bakevja
Extra Leker Tromsø hadde levert jevnt gode resultater med over to millioner kroner i pluss enkelte år. Festen fikk imidlertid en bråstopp da Jekta og K1 åpnet dørene i 2011.
– Og der er nok årsaken til at omsetningen plutselig stupte. I tillegg fikk vi tøffere konkurranse da Toys R Us etablerte seg i K1, forteller Lernes Johansen.
Halve salget forsvant på halvannet år – og det er nærliggende å tro at Toys R Us knabbet en omsetning på ti millioner kroner.
Ny butikk snart klar for åpning
At Elkjøp forlot nabolokalene til fordel for en tilværelse i kjøpesenteret K1, gjorde at det stadig ble færre biler på den store parkeringsplassen.
Ekstraordinære tiltak
– Vi ble liggende i bakevja og glemt, erkjenner Sandra Lernes Johansen i dag.
Fra 2010 til 2012 stupte salgstallene med ti millioner kroner. Halvparten av omsetningen forduftet. De røde tallene skapte debatt internt i Extra Leker Tromsø, som er en del av et nasjonalt konsern med samme navn.
– Diskusjonen har gått på hva vi skal gjøre for å bedre situasjonen. Vi har ikke satt i gang med ekstraordinære tiltak, men hele tiden jobbet steinhardt med å markere oss i markedet med god og lokal markedsføring, sier butikksjefen.
Spisested på Jekta legges ned, og inn flytter et kjent navn...
Dessuten satte bedriftsledelsen sin lit til planene fra et internasjonalt milliardkonsern.
Håper på Ikea-effekt
I fjor gikk Extra Leker «bare» med 650.000 kroner i minus.
– Vi ser litt lys i enden av tunnelen. De siste årene har vært kjempetøffe, men vi har fortsatt mange trofaste kunder som er glade for at vi fortsatt er her. Vi har en kjede i ryggen som sier at vi skal kjempe videre. Det ser vi resultater av i år. Nå ser det bedre ut, sier Lernes Johansen.
Åpner 1.500 kvadratmeter stor dagligvarebutikk – og flere kan det bli...
I fjor klarte bedriften å redusere kostnadene med 700.000 kroner samtidig som salgsinntektene holdt seg stabile. Det er likevel et stykke fram til lekebutikken er på trygg grunn økonomisk.
– Håpet er at etableringen av Ikea og dermed større trafikk i nabolaget gjør at flere kunder oppdager oss og kommer innom. Det inngår som en del av langtidsmålene, sier Sandra Lernes Johansen.
Den nye Ikea-butikken på Langnes skal etter planen stå klar en gang i 2019.