Hele 2016 har vært preget av ombygging og oppussing for de ansatte hos Plantasjen på Kvaløyveien.

– Drivhusbygg som dette har en levetid på 15–20 år, og dette bygget ble satt opp i 1990. Dermed var det på høy tid at vi kom i gang med en skikkelig renovering, forteller daglig leder Torunn Berg Nilsen.

LES OGSÅ: Jekta-butikk begjært konkurs (for abonnenter)

Forsinkelser

Et umoderne og lite praktisk drivhus skal nå omgjøres til en stort, luftig og moderne butikk med bedre plass og nye løsninger. Sånt tar tid.

– Vi begynte med å få nytt gulv i februar, og siden har det gått slag i slag. Egentlig skulle butikken stått klar nå i november, men det har blitt noen forsinkelser på veien, sier Nilsen.

– Det blir veldig deilig å være ferdig, og få en helt ny butikk. Det blir en butikk som passer mye bedre inn i 2017 enn det vi hadde fra før av, og alle som jobber her gleder seg veldig til å ta farvel med 90-tallet – som den gamle butikken var preget av.

LES OGSÅ: Denne megakjeden vurderer å etablere seg i Tromsø (for abonnenter)

Plastvegger

For øyeblikket er halve butikken uten vegger og tak, og Nilsen håper at hele butikken skal være ferdig før jul.

– Det er litt i overkant spennende å operere med plastvegger nå som vinden står på som verst, sier Nilsen og humrer.

Hele Plantasjen skal renoveres og når alt er i havn, blir butikken langt større enn den er i dag.

– I tillegg til totalrenoveringen av bygget får vi et ekstra tilbygg på rundt 250 kvadratmeter. Uteområdet blir også utbedret, her får vi rundt 1.000 kvadratmeter med hagesenter. Det skal være klart til sommeren, lover Nilsen.

Kostbart

Og slikt koster. Nilsen anslår at renoveringen totalt lander på en kostnad på godt over ti millioner kroner.

– Vi sprenger budsjettet, for å si det sånn, sier Nilsen og ler.

– Når vi først går i gang med noe som dette, så gjør vi det ordentlig, legger hun til.

Renoveringen har gjort sitt for besøkstall og omsetning, men Nilsen er overbevist om at det vil rette seg opp når butikken står ferdig.

– Vi har gått litt ned på salgstallene, og det dreier seg i stor grad om at vi har hatt veldig begrenset plass her ei stund. Når vi kan åpne en helt ny butikk så tar nok salget seg opp igjen, sier Nilsen.