Herrebåten, som er over 90 år, har nemlig gått lekk og kan ikke lenger benyttes.

– Vi har lappet på båten hvert år, men i år er det ikke lenger forsvarlig å ha folk i den, sier leder i Tromsø Roforening, Hilde Grønbech-Hope.

– Den er søkke lekk og råtten!

Samler penger

Dette er den samme båten som har vært brukt fra roregattaens start i 1952, men nå er den altså klar for å pensjoneres.

– For en del år siden hadde vi samme problemet med damebåten, men da gikk Havnevesenet og Troms Kraft sammen og kjøpte inn en ny, forteller Grønbech-Hope.

LES OGSÅ: Ror så lenge båten bærer

Tromsø Roforening har henvendt seg til ulike bedrifter – særlig de som bruker å delta i regattaen – og har fått samlet inn halvparten av det de trenger til en ny herrebåt.

– Den gamle båten blir ikke reparert – det ville kostet mer enn å kjøpe en ny. En ny båt vil koste 160.000 kroner, og vi har fått inn halvparten. Men nå begynner det å haste! Båten må påbegynnes snart dersom den skal stå klar til roregattaen i juni til neste år, sier Grønbech-Hope.

Trenger to båter

Ifølge ham er det ikke mulig å gjennomføre regattaen med kun én båt.

– Damebåten er for det første mindre og lettere enn herrebåten, og vi opplever at mennene er for sterke for den. I tillegg er dette et populært arrangement, og det er mange som melder seg på. Det ville tatt for lang tid med bare én båt.

SE OGSÅ: Bildeserie fra fjorårets Roregatta (for abonnenter)

Tromsø Roforening håper nå på enda mer drahjelp for å få finansiert båten.

– Roregattaen er en lang tradisjon og det er dumt at den ikke skal la seg gjennomføre fordi vi mangler penger til en ny herrebåt. Dette er et arrangement som betyr mye for bedriftene som deltar – mange bruker den som en sosial happening og samlingsmulighet. Når roingen er ferdig er det mange bedrifter som samles for fest eller grilling etterpå, sier hun og legger til:

– Dessuten er dette noe som «bestandig» har vært i Tromsø, og som forventes. Roregattaen er et sikkert vårtegn i byen!