Så langt i år har Nerstranda hatt rundt 150.000 flere besøkende enn i fjor, noe som tilsier en økning på 9,26 prosent.

– Når vi nå begynner å nærme oss tosifret prosentvis økning, er det veldig bra. Fortsatt gjenstår siste del av november og desember, og det er årets beste måneder, sier senterleder Veronica Evertsen.

Også omsetningen har økt siden i fjor.

– Sammenlignet med samme periode i fjor har vi økt omsetningen med 3,58 prosent, sier Evertsen.

Lørdager

Så langt i år har 1.736.207 personer besøkt kjøpesenteret, og Evertsen registrerer at lørdager er på full fart tilbake.

– De siste par årene har vi sett en nedgang i handelen på lørdager, og fredag overtok som den store salgsdagen. Nå viser imidlertid tallene at dette er i ferd med å snu, og det ser ut som tromsøfolk tar tilbake lørdag som en sentrumsdag i større grad, sier Evertsen.

Spesialbutikkene på senteret utpeker seg i en særlig positiv retning, og det tar senterlederen som et tegn på at de har prioritert riktig.

– Vi jobber kontinuerlig med sammensetningen av butikkmiksen, og spesialbutikkene gjør det veldig godt.

LES OGSÅ: Mestergull legger ned på Nerstranda. – Markedet har sviktet oss (for abonnenter)

Hun er overbevist om at senteret vil bikke ti prosent oppgang i antall besøk sammenlignet med fjoråret.

– Mye handler om å få fart inn mot slutten av året.

Rolig tempo

Og nettopp det vil Nerstranda gjøre på en litt annerledes måte.

– Vi ønsker å fokusere på gode opplevelser, og vil gå inn i desember med fokus på gode kundeopplevelser og bidra til mindre julestress.

Senterlederen har fått flere tilbakemeldinger fra kunder som opplever at Nerstranda har en roligere atmosfære enn andre kjøpesentre.

– En del opplever at Nerstranda ikke er så hektisk, og vi er veldig bevisst på at vi ønsker å fortsette i den retningen. Vi skal selvsagt lage gode kundeopplevelser, men vi vil gå litt motstrøms i måten vi gjør det på. Vi kommer til å fokusere på julestemning og gode juleopplevelser.