Tusenvis av tromsøværinger bruker Sandnessundbrua daglig, på vei til jobb, skole, handel og fritidsaktiviteter. Hva mener folket som bor eller jobber på Kvaløya om den nye forbindelsen? iTromsø kontaktet et representativt utvalg av kjente øyfolk, og stilte følgende spørsmål?

1. Hvor ofte bruker du dagens Kvaløyforbindelse, Sandnessundbrua?

2. Hvilket alternativ for ny Kvaløyforbindselse mener du er best: Via Selnes eller Håkøya – og hvorfor?

Finn Arve Sørbøe, skuespiller/komiker:

1. Jeg bruker brua daglig – mellom to og seks ganger per dag, på vei til jobb, handletur eller fritidsaktiviteter med ungene.

2. Der mener jeg at man må ha litt avstand fra den eksisterende forbindelsen, og går for Håkøy-varianten med tunnel, som vil kunne ta unna mer trafikk. To identiske forbindelser ved siden av hverandre vil være rart. Det vil være mer hensiktsmessig med tunnel, og selv om jeg skjønner at det er dyrt å bygge, er det best å bygge for fremtida.

Christer Johnsgård, fotballspiller og TV-stjerne:

1. Som regel en tur-retur om morgenen og en om ettermiddagen, som blir fire turer.

2. Selnes-forbindelsen, siden den er nærmest der jeg bor, og jeg vil komme meg raskere til byen. Men jeg har ingen kunnskap om hva som er best for miljøet, og slike ting – så dette er rent egoistisk tenkt, hehe.

Arild Hausberg, HR-sjef for Troms Kraft, og tidligere ordfører:

1. Hver dag. Som regel med sykkel, på vei fram og tilbake fra jobb.

2. Det beste vil være den som er mest realiserbar – som er Selnes-forbindelsen. Det optimale er allikevel Håkøya-alternativet, og om 30–40 år vil vi nok angre på at vi ikke valgte det mest fremtidsrettede alternativet. Mest på grunn av at ny bebyggelse i framtida vil strekke seg sørover, i tillegg til at det vil være positivt med litt avstand mellom forbindelsene.

Trude Lorentzen, innehaver av Bryggejentene:

1. Jeg bruker ikke brua så ofte. Jeg er et ordentlig bygdedyr, som har alt jeg trenger mellom Ersfjorden og Eide Handel, hehe. Men de som leverer varer til oss kommer over brua hver dag.

2. For min del vil nok Håkøya-alternativet være best, men jeg tenker at det også vil bety kortere avstander for dem som bor ut mot Straumsbukta og videre. Jeg tenker også at to bruer like ved siden av hverandre vil være litt rart.

«Yttersia»-Kristian Andresen, artist:

1. I og med at jeg ikke jobber i byen, og slipper å pendle fra Brensholmen, blir det nok en eller to ganger i uka.

2. Via Håkøya vil være best! Med to bruer attmed hverandre, vil man i så fall være nødt til å bygge ut veien, og det spørs om man kan bygge gjennom garasjene og plenene til folk som bor langs den. Håkøya-alternativet vil også være best med tanke på fremtidig boligbygging fra Straumsbukta og ut hit til Brensholmen.

Tove Sørensen, Tromsø Villmarkssenter:

1. Privat blir det cirka en gang om dagen, men bedriften min kjører skytteltrafikk i store deler av døgnet – spesielt i høysesongen.

2. Skal man tenke langsiktig, er jeg ikke i tvil om at Håkøya-alternativet er det beste. Da tenker jeg ikke nødvendigvis ikke på meg selv eller bedriften, men for fremtidig boligbygging mellom Håkøybotn og Eidkjosen. Da vil folk bruke kortere tid til byen, enn å kjøre inn i den flaskehalsen som har blitt enda verre etter at det ble rundkjøring nedfor Strandfeltet på Kvaløysletta. Selnes-alternativet vil være katastrofalt for næringslivet, og det vil bli en enda verre flaskehals rundt flyplassen og Jekta-området hvis Ikea kommer.

Svein Robertsen, Kvaløysletta skilag:

1. Jeg bruker brua sånn cirka fire ganger i uka, da jeg kjører tur-retur til skistadionet.

2. Jeg synes Selnes-forbindelsen vil være best for selve Kvaløysletta, og har ikke perspektiv lenger ut enn det, da jeg ikke bor på Kvaløya. Det er allikevel fordeler og ulemper med alt.

Knut Wilhelmsen, forretningsmann med en rekke verv

1. Jeg bygde hus på Kvaløya før bru kom, så jeg er nok en av dem som har brukt brua aller mest. Det har blitt flere turer daglig, da jeg har hatt en rekke stillinger og verv i byen, samt tatt utdanning i voksen alder, og vært involvert innen idretten.

2. Jeg er opptatt av utvikling på Kvaløya, og har engasjert meg i alt fra kirketomta, bibliotek og ungdomsklubb. Jeg har jobbet med idrettshall på Storelva i tyve år og med Arctic Center i tredve – alt for å skape økt aktivitet og flere arbeidsplasser. Det er store, solrike områder fra Håkøybotn til Hella, hvor Tromsø by kan vokse i framtida, så Håkøy-alternativet er det beste. Jeg forstår argumentene med at Selnes-alternativet er billigere, men det bør bygges lenger unna brua vi allerede har. Tenker man langsiktig er det bedre med Tunnel for Rya-forbindelsen, og muligheten til å få indre Troms nærmere byen.

Viljar Broks, artist og fotballspiller:

1. Hver dag, og ofte flere ganger om dagen.

2. Fra Selnes vil nok være bedre enn Håkøy-forbindelsen. Mellom Kaldfjord og Selnes er det som regel kork, og trafikkorken vil ikke forsvinne med et Håkøya-alternativ. Samtidig er jeg ikke sikker på om noen av de er gode alternativer.

Foto: Daniel Lilleeng

Silje Theodorsen, skiløper:

1. Når jeg er hjemme, bruker jeg Kvaløybrua så og si hver dag - enten med bil eller til fots.

2. Jeg har ikke satt meg nok inn i saken til at jeg kan velge noen av alternativene.