– Det er galskap å bygge en ny bro over Sandnessundet. Den som tenker i slike baner har ikke skjønt hva dette dreier seg om. Vedkommende vet heller ikke hva kvaløyabeboerne opplever med dagens veiløsning. En ny bru til Selnes vil bli en ny flaskehals og forsterke trafikkproblem.

Må være realist

Pettersen er eier av Eide Handel i Eidkjosen. Daglig ser han trafikken som kjører forbi butikkdøren.

– En bro betyr at alle må passere oss. Det vil gi økt besøkt og enda flere kroner i kassen. Sånn sett burde jeg holdt kjeft og jublet over politikernes valg, men som den realisten jeg er kan jeg ikke sitte stille og se på det som er i ferd med å skje.

Tunnel må til

Bård Even Pettersen er ikke i tvil om at en tunnel til Håkøya er det eneste fornuftige – både økonomisk og miljømessig.

– For det første vil all trafikk til og fra Sør-Kvaløya kanaliseres gjennom traseen, og så kan andre benytte Sandnessundbrua.

– Videre vil den samme trafikken kunne benytte eksisterende tunneler på Tromsøya. Men det vil kreve tilrettelegging og en sammenkobling med en tunnel fra Sorgenfri-området.

Ser idiotien

Pettersen ser hele tiden idiotien i dagens trafikkløsning.

– I morgenrushet starter køen allerede ved Åsland-feltet. Derfor kommer bilister inn til oss og setter seg i kafeen for å jobbe til floken har løst seg opp. De orker ikke å bruke unødig tid i bilen.

– En annen ting er at våre leverandører har valgt å levere varer om kvelden. På den måten effektiviseres prosessen.

Har folk i ryggen

Kjøpmannen er sikker på at han har hele næringslivet – spesielt på Kvaløya – i ryggen når han uttaler seg.

– En ny bro fra flyplassområdet til Selnes vil ikke hjelpe. Hvorfor skal vi bruke en bro med bompenger når vi kan kjøre gratis over den gamle?

– Jeg frykter at våre folkevalgte vil innføre avgifter på begge broene når den tid kommer – for å fordele trafikken.

Brøt løftet

– Til nå har politikerne sagt at det ikke vil skje. Men her vil jeg minne om at flertallet før valget gikk inn for tunnel. I ettertid ble det inngått en hestehandel som endte med en ny bro. Ut fra det er troverdigheten lik null, understreker Pettersen.

Han mener at en broløsning betyr at politikerne går med "baken inn i fremtiden".

– Hvis saken ender mot folkets mening, viser det atter en gang at politikerne kun meler sin egen kake.

Dobler antallet

– En tunnel vil derimot være en fremtidsrettet løsning, blant annet fordi antall innbyggere i denne byen skal dobles fram mot 2030–2040. Disse personene vil trenge en bolig, og det kan bygges på Håkøya og i de nære områdene på Kvaløya i tusentall – bare noen minutter unna bykjernen.

Tvinge seg fram

Bård Even Pettersen sier at det på møtet om Kvaløyaforbindelsen på torsdag vil komme fram nye argumenter som bør få opp øynene hos politikerne.

– Dersom det mot folkets vilje blir bygget en bro, vil andre løsninger tvinge seg fram. I nær fremtid vil en slik løsning ikke være tilstrekkelig for å ordne trafikkproblemene. Hva gjør politikerne da, spør Bård Even Pettersen.