– Vi har nådd produksjonstaket for lenge siden. Vi kan ikke produsere mer – da må vi utvide lokalene.

Kurt Mydland er daglig leder for Mydland AS – en av de fire "store" kjøttmatprodusentene i Tromsø.

En tredel av omsetningen

Han og hans konkurrenter/kollegaer rundt om i Tromsø er akkurat nå inne i årets mest hektiske periode – den tiden på året når julematen til Tromsøværingene skal produseres.

– Vi har cirka en tredel av vår omsetning i løpet av november og desember. Det er årets virkelige høysesong for oss, forteller Espen Aronsen, daglig leder på Aron Mat.

November og desember

For tiden går det i sylte, rull, pinnekjøtt og fenalår over en lav sko ute i produksjonslokalene på Kvaløya.

– Vi produserer jo for så vidt hele året, men det er i november og desember som mest går ut døra, sier Aronsen.

Samtlige produsenter i Tromsø melder om økt produksjon og salg av julemat, selv om ingen konkrete tall ennå er tilgjengelige.

Hos Kvaløya-produsent Solberg Pettersen er veksten ekstra stor i år.

Der har man vært så "uheldige" at de fikk sitt fenalår kåret til "Norges beste fenalår 2016".

Har ikke nok fenalår

– Det er selvfølgelig kjempeartig, men jeg har ikke sjanse i havet om å levere til alle som vil ha, sier Kim Pettersen, daglig leder hos Solberg Pettersen.

Men selv uten prisvinnende fenalår ville kjøttprodusentene i Tromsø ha problemer med å svare til etterspørselen på lokalprodusert julemat.

Selger ut alt pinnekjøtt

– Vi er størst på pinnekjøtt, og jeg regner med at vi selger ut alt vårt pinnekjøtt – slik vi har gjort de siste årene, sier Tove Kronstad Sundstrøm, daglig leder hos Br. Ingebrigtsen i Tønsvika.

Grunnen til at pinnekjøtt, fenalår, rull og sylter flyger ut av produksjonslokalene hos Tromsø-produsentene er flere, mener Sundstrøm.

Vil ha lokal mat

– Folk etterspør lokale råvarer som lages av lokale produsenter. Vi bruker eksempelvis kun lam fra Lyngen til våre produkter, sier hun.

Og for å få tak i nok råvarer til julematen så må produsentene være ute i god tid.

Må planlegge i god tid

– Vi er nødt til å begynne planlegging og innkjøp allerede i februar, forteller Espen Aronsen.

Kim Pettersen sier at kundene er veldig tydelige på at de ønsker lokale varer.

– Det er selvfølgelig litt dyrere, men rundt jul tenker ikke folk like mye på pris. Det er kvalitet som er førsteprioritet, sier han.

Miljøbevisste kunder

En annen grunn til etterspørselen etter lokal mat er den internasjonale trenden på at kortrest og lokalprodusert mat er inn.

Det er en trend som har vart i tre-fire år nå, og som stadig vokser.

– Det er absolutt en del av årsakene. Folk er bevisste på miljøaspektet når de handler julemat, sier Kurt Mydland.

Dagligvarekjedene

En tredje grunn til veksten i salget av lokalprodusert mat er dagligvarekjedenes prioriteringer.

– De er veldig flinke til å gi oss god markedsføring og god plassering i butikkene. Men det er jo selvfølgelig også fordi kundene etterspør dette, sier Tove Kronstad Sundstrøm.