Blant innbyggerne i bydelene tar man imidlertid planene med stor ro – i hvert fall om man skal tolke responsen fra de forskjellige bydelsrådene.

– Vi vet ennå veldig lite om hvordan det konkret vil fungere – og har heller ikke diskutert saken i bydelsrådet, sier John Pedersen, leder for Tromsdalens bydelsråd.

– Hardt rammet

Han mener personlig at bydelen trenger oppgradering av trafikknettet i Tromsø – og at man må finne penger til dette via bompenger.

– Vi er en bydel som er hardt rammet trafikkmessig, og trenger å få utbedret forholdene, sier han.

Lenger nord på fastlandet – i Kroken og omegn – sier hans kollega Svein-Erik Pettersen at ikke heller der er man i harnisk over innføringen av bompenger.

EIERSKAP: Svein-Erik Pettersen i Kroken vil at bompengesystemet skal være rettferdig – og at innbyggerne i byen skal ha et eierskap til tiltakene som gjennomføres.

– Vi er imidlertid opptatt av at systemet blir rettferdig – og at man får vite hva pengene skal brukes til rent konkret. Det er viktig at folk får et eierskapsforhold til tiltakene som innføres, sier han.

– Har alt på Kvaløya

På Kvaløya sier Lene Thorstensen i bydelsrådet at man kan leve med soneinndelingen – og nivået på avgiften.

– Vi har det meste av service og infrastruktur her på Kvaløya og trenger ikke å dra til byen for å handle eller gå på skole, sier hun.

LES OGSÅ: Her er tromsøfolks tre trafikkrav til politikerne (for abonnenter)

Det eneste man mangler i bydelen er Post i butikk og Vinmonopol, men det kan man foreløpig leve med.

– Det vi imidlertid er mest opptatt av er at skoleveiene for våre barn bli sikret. Per i dag er ikke situasjonen til å leve med, sier hun.

Fokuserer på sikkerhet

Det samme mener Borgtun bydelsråd Heidi Øines Martinsen.

– Vi har ikke rukket å se på bompengesaken, isteden har vi hatt fokus på trafikksikkerhet. For oss er det viktig at man løser skoleveisituasjonen først, sier hun.

Nabo på Nord-Tromsøya er Klaus Magnus Berg Hansen kritisk til innføringen av bompenger. I Nordøya bydelsråd mener man at innføringen av bompenger er unødvendig, og at man heller burde fortsette med bensinavgiften.

– Vi oppfordrer byens politikere til å lytte til hva et flertall av byens befolkning mener, sier han.

Lengst sør på Tromsøya er tonen annerledes. Der mener man at effektene av bompenger ikke blir så store.

RAMMES LITE: Sør-Tromsøya blir ikke spesielt hardt rammet av bompengeløsningen, mener Jo Aarseth – bydelsrådsleder. Foto: Harald Stavseth

– For vår del kommer vi ganske heldig ut. Vi kan kjøre inn til byen – selv om mange går eller bruker sykkel, sier bydelsrådsleder på Sør-Tromsøya – Jo Årseth.

LES OGSÅ: Foreslår 15 bomstasjoner i Tromsø

Han mener at hans bydel – som i denne sammenhengen regnes som sør-østsiden av Tromsøya fra Holt rundt øya til Fylkeshuset kommer relativt godt fra det i veivesenets forslag.

– Vi bor så sentralt at vi ikke blir så rammet, sier han.

Kommunestyret i Tromsø vedtok tidligere i høst at det skal innføres bompenger i byen for å få inn fire milliarder kroner til bil-, gang- og sykkelveier, trafikksikringstiltak og kollektivtrafikksatsing.