Blant innbyggerne i bydelene tar man imidlertid planene med stor ro – i hvert fall om man skal tolke responsen fra de forskjellige bydelsrådene.
– Vi vet ennå veldig lite om hvordan det konkret vil fungere – og har heller ikke diskutert saken i bydelsrådet, sier John Pedersen, leder for Tromsdalens bydelsråd.
– Hardt rammet
Han mener personlig at bydelen trenger oppgradering av trafikknettet i Tromsø – og at man må finne penger til dette via bompenger.
– Vi er en bydel som er hardt rammet trafikkmessig, og trenger å få utbedret forholdene, sier han.
Bompenger vil svi ekstra på pungen for tilreisende
Lenger nord på fastlandet – i Kroken og omegn – sier hans kollega Svein-Erik Pettersen at ikke heller der er man i harnisk over innføringen av bompenger.
– Vi er imidlertid opptatt av at systemet blir rettferdig – og at man får vite hva pengene skal brukes til rent konkret. Det er viktig at folk får et eierskapsforhold til tiltakene som innføres, sier han.
– Har alt på Kvaløya
På Kvaløya sier Lene Thorstensen i bydelsrådet at man kan leve med soneinndelingen – og nivået på avgiften.
– Vi har det meste av service og infrastruktur her på Kvaløya og trenger ikke å dra til byen for å handle eller gå på skole, sier hun.
LES OGSÅ: Her er tromsøfolks tre trafikkrav til politikerne (for abonnenter)
Det eneste man mangler i bydelen er Post i butikk og Vinmonopol, men det kan man foreløpig leve med.
– Det vi imidlertid er mest opptatt av er at skoleveiene for våre barn bli sikret. Per i dag er ikke situasjonen til å leve med, sier hun.
Fokuserer på sikkerhet
Det samme mener Borgtun bydelsråd Heidi Øines Martinsen.
– Vi har ikke rukket å se på bompengesaken, isteden har vi hatt fokus på trafikksikkerhet. For oss er det viktig at man løser skoleveisituasjonen først, sier hun.
Nabo på Nord-Tromsøya er Klaus Magnus Berg Hansen kritisk til innføringen av bompenger. I Nordøya bydelsråd mener man at innføringen av bompenger er unødvendig, og at man heller burde fortsette med bensinavgiften.
– Vi oppfordrer byens politikere til å lytte til hva et flertall av byens befolkning mener, sier han.
Lengst sør på Tromsøya er tonen annerledes. Der mener man at effektene av bompenger ikke blir så store.
– For vår del kommer vi ganske heldig ut. Vi kan kjøre inn til byen – selv om mange går eller bruker sykkel, sier bydelsrådsleder på Sør-Tromsøya – Jo Årseth.
LES OGSÅ: Foreslår 15 bomstasjoner i Tromsø
Han mener at hans bydel – som i denne sammenhengen regnes som sør-østsiden av Tromsøya fra Holt rundt øya til Fylkeshuset kommer relativt godt fra det i veivesenets forslag.
– Vi bor så sentralt at vi ikke blir så rammet, sier han.
Kommunestyret i Tromsø vedtok tidligere i høst at det skal innføres bompenger i byen for å få inn fire milliarder kroner til bil-, gang- og sykkelveier, trafikksikringstiltak og kollektivtrafikksatsing.