Vegvesenets foreslåtte bompengeløsningen inneholder en del rabattordninger for at den ikke skal bli uhensiktsmessig dyr for bilistene i Tromsø.
Eksempelvis kan man passere så mange sonegrenser som man ønsker – i løpet av én times tid.
LES OGSÅ: Her er tromsøfolks tre trafikkrav til politikerne (for abonnenter)
Dette forutsetter imidlertid at du skaffer deg en Autopass-brikke.
Autopassbrikke
– En Autopassbrikke skaffer du deg enkelt på nettet, du gjør en avtale om betaling og kan kjøre gjennom alle bomstasjonene, sier Veronica Wiik, prosjektleder i Statens vegvesen.
Men uten brikke er saken en helt annen. Det kan få uante – og kostbare effekter for tilreisende eller turister – som ikke er kjent med brikkeordningen.
– Det er en utfordring. Vi må gjøre ordningen kjent for dem som kommer – og det krever omfattende informasjonsarbeid overfor turister og tilreisende, sier Wiik.
Betaler for alle passeringer
Uten brikke betaler du nemlig per passering – og da kan en tur mellom Tromsdalen og Kvaløya koste 120 kroner dersom du velger å kjøre Tromsøbrua og Kirkegårdsveien/Langnesbakken – eller 90 kroner dersom du velger Tromsøysundtunnelen og Tverrforbindelsen.
LES OGSÅ: Dette bør du vite om Kvaløyaforbindelsen
Eller – for å ta et vanlig eksempel:
Om du kommer fra si Finnsnes for å handle på Jekta så vil det koste deg fem bompasseringer.
Informasjon uhyre viktig
Om du kommer til byen om morgenen og drar på ettermiddagen blir det i så fall 5 x 30 kr – dvs. 150 kroner.
Pål Wilhelmsen, økonomidirektør i Coop Nord, sier at det vil være maktpåliggende at tilreisende får nødvendig informasjon om hvordan systemet fungerer.
– Det må ikke oppleves som en hindring for dem som kommer, eller en brems. Det er noe som i så fall vil ramme hele byen – ikke bare næringslivet her på Langnes, sier han.
Flere løsninger
For å lage vei i bompengejungelen vil det være nødvendig å gi flere løsninger.
– Vi må etablere ordninger for tilreisende slik at de kan kjøpe midlertidige løsninger, sier Wiik.
Hun mener at også må gis informasjon til innbyggerne i nabokommunene – som ofte har ærend i Tromsø – om at det er mulig å kjøpe Autopass.
Gjelder hele landet
– Disse brikkene gjelder dessuten i alle andre norske byer som har bompenger, sier hun.
Leder i byutviklingskomiteen, Ragni Løkholm Ramberg, sier at en felles Autopassbrikke er en smart løsning.
– Jeg bruker det selv når jeg kjører til Harstad. Da slipper jeg å forholde meg til papirfakturaer, sier hun.
Hun sier videre at infoarbeidet vil bli prioritert.
Har god tid
– Det er ennå gå flere år før bompengeløsningen kommer på plass i Tromsø – så vi har god tid på oss. Jeg er overbevist om at vi får til greie løsninger.
LES OGSÅ: Advarer mot å bygge ny bro til Kvaløya (for abonnenter)
Avtaler med bilutleiere
– Eksempelvis bør det etableres samarbeid med turistbedrifter, bilutleiere og andre som jobber med de tilreisende, sier hun.
Samtidig er hun opptatt av at tilreisende til Tromsø skal stimuleres til å bruke de samme fasilitetene som det legges opp til at tromsøværingene skal bruke.
– De kan parkere sine biler på innfartsparkeringer og ta buss derfra, det er jo det aller beste, sier Ramberg.